Iranian Agriculture News Agency

تسری فرهنگ تسهیلگری در جوامع روستایی با تربیت مربیان حرفه ای کشاورزی امکان پذیر است

سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی فرهنگ تسهیلگری در جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری انجام می شود.

تسری فرهنگ تسهیلگری در جوامع روستایی با تربیت مربیان حرفه ای کشاورزی امکان پذیر است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، حمید بیک زاده با بیان این مطلب گفت:طرح تسهیلگری از سال 79 در کشورآغاز شد که در ابتدا این طرح بین زنان روستایی و به صورت پایلوت در دهستان مازول شهرستان نیشابور در 40 روستاانجام گردید. وی افزود:این طرح مدت 20 سال است که با کمک زنان روستایی با انتخاب نمایندگانی از بین خود بعنوان رابط زنان روستایی و جهاد کشاورزی در حال انجام است.

سرپرست مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت: بنا به تصمیم مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور مقرر گردید این طرح با تسری در میان بدنه جهاد کشاورزی اقدام به مربیان حرفه ای کشاورزی نماید.

وی هدف از تربیت مربیان حرفه‌ای کشاورزی را  برقراری ارتباط نظام‌مند میان نیازهای بخش و فرصت‌های موجود عنوان کرد و افزود: بهره‌مندی از توان علمی نخبگان و متخصصان بدنه جهاد کشاورزی، به‌روزرسانی دانش آنها، ارتقای  بهره‌وری منابع انسانی و حذف واسطه‌های دانشی به‌منظور ارتباط مستقیم بهره‌برداران و متخصصان، ازجمله اهداف این طرح است.

بیک زاده  یادآور شد: برنامه ترویج فرهنگ تسهیلگری در سه‌گام عملیاتی طراحی‌شده است.گام اول این برنامه؛ تربیت مربیان حرفه­ ای تسهیلگری، گام دوم؛ برنامه عملیاتی ترویج فرهنگ تسهیلگری استان­ ها و گام سوم، نهادینه‌سازی فرهنگ تسهیلگری است.

وی مخاطبان این برنامه، را به‌طور عام، کارمندان جهاد کشاورزی (مدیران، کارشناسان و کارکنان) و به‌طور ویژه کارشناسان مروج پهنه معرفی کرد و گفت: انتظار می­ رود با پیشروی در برنامه، موفق به آموزش مددکاران و تسهیلگران در خصوص کار مشارکتی و تسهیلگری شویم و در یک‌کلام فرهنگ تسهیلگری را به جوامع کشاورزی، روستایی و عشایری تسری دهیم.

بیک زاده گفت: این برنامه با دخیل کردن کنشگران متعدد شبکه ترویج و ایجاد زنجیره انسانی بلاواسطه میان عرصه و ستاد و ایجاد تفاهم و یادگیری دوسویه، مسیر را برای دستیابی به این مهم، هموار کرده است.

وی در پایان تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح در استان خراسان رضوی بدلیل شرایط خاص کرونایی 4 وبینار با حضور کارشناسان سازمان و برای اولین بار در کشور یک وبینار برای آشنایی و بهره مندی مدیران سازمان برگزار گردیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید