Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی تولید ۲۷۵ هزارتن سیب و گلابی در خراسان رضوی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی در محصول گلابی رتبه اول کشور را از نظر سطح و تولید داراست.

پیش بینی تولید ۲۷۵ هزارتن سیب و گلابی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد میری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: سطح زیر کشت سیب و گلابی در استان بر اساس آخرین آمار حدود 20 هزارو 800   هکتار می باشد (شامل 15 هزارو 650 هکتار سیب و 5 هزارو 150  هکتار گلابی) که پیش بینی می شود در سال جاری بالغ  275 هزار تن محصول از باغات سیب وگلابی استان خراسان رضوی برداشت وروانه بازارهای مصرف داخلی وخارجی شود.

 میری افزود: عمده شهرستانهای تولید کننده این محصولات شهرستانهای ( مشهد،طرقبه شاندیز،چناران، قوچان،نیشابور) می باشند که حدود 85درصد از سطح و تولید این محصولات در سطح استان را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: سیب وگلابی تولید شده در این مناطق از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی کشور است و 30 درصد ازمحصول تولیدی استان صادر می شود،ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می‌باشد، ومابقی شامل ارقام تابستانه (سیب گلاب و محله شیخی )و ارقام وارداتی جدید از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ، جونا گلد ،گالا ،برابرن و فوجی است.

وی گفت: متوسط عملکرد باغات سیب استان  بالغ بر 15 تن و در گلابی حدود 12.5 تن درهکتار می باشد.ولی این میزان درباغات مدرن ومدیریت پذیربالغ بر 100 تن می باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: احداث نهالستان مادری برای  تولید نهال مرغوب برای اولین بار در استان ، حذف باغات درجه 3 سیب وگلابی وجایگزینی باغات متراکم جدید ، معرفی ارقام جدید ، دومنظوره و پرمحصول و اجرای طرح سایبان و احداث باغات مدرن ومتراکم در راستای افزایش بهره وری در سطح حدود450 هکتار  را میتوان بعنوان بخشی از اقدامات انجام شده حمایتی  در خصوص محصولات سیب و گلابی ، برشمرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید