Iranian Agriculture News Agency

پیش بینی برداشت حدود۳۵۵ هزار تن انگور از باغات خراسان رضوی

خراسان رضوی از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور، رتبه سوم کشور را داراست.

پیش بینی برداشت حدود۳۵۵ هزار تن انگور از باغات خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت: برداشت محصول انگور امسال با توجه به شرایط جوی از اوایل تیرماه آغاز شده است.

غلامحسین ساربان افزود: سطح زیر کشت باغات انگور در استان 29 هزارو130 هکتار است که از این میزان 21 هزارو 430 هکتار باغات انگور آبی و 7 هزارو 700 هکتار دیم است.

وی ادامه داد: شهرستانهای خلیل آباد،قوچان ،کاشمر وجغتای به ترتیب جایگاهای اول تاچهارم در سطح زیرکشت و تولید این محصول را به خود اختصاص داده اند. بطوریکه 14 هزارو848 هکتار معادل 69 درصد سطح زیرکشت این محصول ، در این شهرستانها متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت ا نگور استان به ارقام عسگری،پیکامی،ترکمن،فخری،، صاحبی ،یاقوتی و کشمشی بیدانه اختصاص دارد ، پیش بینی کرد: امسال حدود355 هزار تن انگور از باغ‌های این استان برداشت شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت : این استان از نظر تولید و سطح زیر کشت انگور بعد از استانهای قزوین و آذربایجان غربی رتبه سوم کشور را دارد و به طور معمول 60 تا70 درصد محصول برداشتی در این بخش تبدیل به کشمش می‌شود .

ساربان بیان کرد: میانگین برداشت انگور در باغ‌های آبی این محصول در استان 17 تا 22تن ، در باغات دیم یکهزارو 650 کیلوگرم در هکتار و این میزان در باغ‌های مدرن و داربستی و مدیریت پذیر بیش از چند برابر است.

وی ادامه داد: این محصول بصورت تازه خوری و کشمش در شهرستانهای داخل استان مصرف شده وعلاوه برآن به سایر استانهاهایی نظیر تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و.. نیز ارسال می شود ،همچنین بخشی از آن هم به سایر کشورها از جمله افغانستان،کشورهای عربی حاشیه خلیج،پاکستان،آسیای میانه ، کشورهای اروپایی و.. صادر می‌شود.

وی افزود: کمبود صنایع تبدیلی انگور، فرآوری و بسته‌بندی مکانیزه کشمش باعث می‌شود بخشی از انگور تولیدی به ضایعات تبدیل شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: راه بهره‌مندی بیشتر کشاورزان منطقه از محصول انگور، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی است تا با توسعه صادرات و رشد اقتصاد کشاورزی، اشتغال پایدار در منطقه ایجاد شود،همچنین در راستای حمایت از تولیدکنندگان این محصول با هدف حذف واسطه ها وکسب ارزش افزوده بیشتر نسبت به راه اندازی انبار بورس کشمش درمنطقه ترشیز اقدام شده و تشکیل دومین انبار بورس کشمش استان در شهرستان قوچان بعنوان دومین قطب تولید در حال پیگیری است.

ساربان اظهار داشت: در راستای کاهش مصرف سموم، کاهش هزینه های تولید بهره‌برداران، تولید محصول سالم، جلوگیری از مخاطرات زیست محیطی و حرکت به سوی کشاورزی پایدار، عملیات رصد و پایش آفات در باغات انگور استان با فعالیت تیمهای شبکه مراقبت انجام شده است که در این راستا و باهدف تولید محصول ارگانیگ4 سایت انگور در سطح استان به مساحت تقریبی یک هزار هکتار تحت فعالیت هستند و در این ارتباط گواهینامه محصول ارگانیک تحت استانداردهای اروپا صادر ومحصول تولیدی کشمش به کشورهای اروپایی نظیر المان و فرانسه صادر شده است .

وی با اشاره به وضعیت بارش کم نزولات آسمانی در سال جاری اضافه کرد: ترویج سیستم های نوین آبیاری و تشویق کشاورزان به استفاده از روش های آبیاری مکانیزه و همچنین اجرای طرح فراز و سایبان از مهم ترین سیاستهای جهادکشاورزی استان در اصلاح ونوسازی باغات انگور است که دراین راستا با حمایت‌های انجام شده و با همت کشاورزان نیز تا کنون در سطح 6 هزارو 750هکتاراز باغات انگور استان (معادل 31درصد ) انواع سیستمهای داربستی و فراز، عملیات به نژادی و توسعه کشت ارقام متحمل به تنش و پربازده , سرشاخه کاری ،نصب سایبان ، تولید محصول سالم و ارگانیک، سیستمهای نوین ابیاری و همچنین انتقال آب با لوله ، اجرا شده است.

وی گفت: بدون شک با افزایش عملکرد در واحد سطح بمنظور کاهش هزینه های تولید با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار،سایبان، بهنژادی و فراز میتوانیم در تحقق کشاورزی اقتصادی و پایدار گام برداریم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: افزایش راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، کاهش علف‌های هرز، بهبود کمی و کیفی در تولید محصول، افزایش بهره وری، امکان همزمان آبیاری و کود دهی از مزایای اجرای سیستم های آبیاری نوین است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید