Iranian Agriculture News Agency

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

قابلیت توسعه و کشت بیش از ۶۰ گونه دارویی مهم با ارزش صادراتی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با دارا بودن مناطق مستعد، دارای بیش از ۶۰ گونه دارویی مهم با ارزش صادراتی مناسب قابل کشت و توسعه است.

قابلیت توسعه و کشت  بیش از ۶۰ گونه دارویی مهم با ارزش صادراتی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد میری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  با بیان این مطلب، افزود: رویکرد مهم سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه کشت گیاهان کم‌آب‌ طلب  بویژه گیاهان دارویی با هدف افزایش بهره وری و درآمد کشاورز است که به عنوان یک طرح ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است .

محمد میری افزود:  در سال ۱۳۹۹ سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان 33 هزارو 783  هکتار با میزان تولید 29 هزارو 548 تن محصول خشک بوده که با  4 هزارو 900 هکتار افزایش نسبت به سال پیش از آن، حدود 14.5 درصد افزایش داشته است.

 وی حمایت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی را شامل پرداخت یارانه به تولیدکنندگان، تامین بذر و نشای مورد نیاز، تسهیلات و کشت‌های قراردادی بیان کرد .

وی گفت: طبق برنامه عملیاتی که برای توسعه گیاهان دارویی برنامه ریزی شده، توسعه گیاهان دارویی یک ساله ، گیاهان دارویی چندساله توسعه یافته ، گیاهان دارویی چندساله در حال توسعه و گیاهان دارویی مورد هدف در زمین‌های شیب دار و منابع طبیعی ،  پیش بینی شده که با توجه به تنوع آب و هوایی و تنوع گیاهان دارویی موجود و نیاز بازار، الگوی کاشت هر منطقه مشخص و اعتبار مورد نیاز طرحها بر مبنای سطح کشت سالانه  و هزینه اجرای کاشت گیاهان دارویی هر پروژه و..  برآورد شده است.

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد:شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه می‌توانند برای کشت و توسعه گیاهان دارویی در استان ورود کنند.

محمد میری  تصریح نمود:  در زنجیره گیاهان دارویی این استان بر خلاف رشته های دیگر کشاورزی و صنعت، افرادی اکثرا دارای تحصیلات عالی فعالیت کرده و اقتصادی  کار می کنند و این از رموز موفقیت این حوزه میباشد.

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت نقش صنایع تبدیلی در این یخش است، گیاهان دارویی گاهی به وفور کشت می شوند و به صورت خام بدون هیچگونه فرآوری عرضه می شوند در حالی که همین گیاهان دارویی با اندکی فرآوری به قیمتی چند برابر به دست مصرف کننده می رسد بنابراین در حوزه های مرتبط با صنایع تبدیلی و فراوری و صادرات این محصولات نیاز است تا اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: یکی از مهمترین مشکلات در این حوزه مشکل فروش گیاهان دارویی است که با قیمتی اندک باید عرضه شوند در حالی که اگر صنایع تبدیلی در این بخش وجود داشته باشد این گیاهان دارویی با قیمیت بیشتر فروخته شده و درآمدزایی خوبی به همراه دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سال قبل بالغ بر 29 هزار  تن گیاه دارویی از این سطح زیرکشت برداشت شد تصریح کرد: با توجه به اهمیت گیاهان دارویی، جهاد کشاورزی استان در زمینه (تولید نشا، خرید و توزیع بذر گیاه ، پرداخت تسهیلات مورد نیاز و  پرداخت یارانه برای توسعه و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیبدار و مستعد ، مکانیزه کردن کشت برخی گیاهان دارویی مثل زیره سبز، ایجاد بازارچه گیاهان دارویی شرق کشور ،راه اندازی بورس زیره برای اولین بار در کشور، هماهنگی انعقاد قرارداد خرید توافقی محصول در برخی شهرستانها توسط تشکلهای فعال در این حوزه و همچنین برگزاری بیش از 60 کارگاه آموزشی ترویجی و ارایه مشاوره کارشناسی و فنی )بهره‌برداران را مورد حمایت قرار داده است.

محمد میری  با بیان اینکه  طی سالهای اخیر حمایتهای خوبی  و توجه ویژه ای به گیاهان دارویی شده است گفت: تولید، بازاریابی، فراوری و بسته‌بندی مناسب و صحیح در زمینه توسعه گیاهان دارویی تاثیرگذار است.

وی افزود: امسال تمرکز ما بیشتر بر محصولات مزیت‌دار به ویژه گیاهان دارویی، آموزش و ترویجی، توسعه صنایع فراوری و تبدیلی مرتبط است که با توجه به توسعه این نوع محصولات ، تکمیل زنجیره تولید بایستی بیش از پیش مورد توجه قرا گیرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید