Iranian Agriculture News Agency

آغاز صادرات انگور از تاکستانهای خلیل آباد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: فصل برداشت انگور از پنج هزار و ۷۷۰ هکتار تاکستانهای شهرستان خلیل آباد آغاز و پبش بینی میشود حجم تولید امسال انگور خلیل‌آباد به ۲۰۰ هزار تن برسد.

آغاز صادرات انگور از تاکستانهای خلیل آباد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد رضا اورانی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: خراسان رضوی یکی از استان های مهم کشور در تولید انگور محسوب می شود.. انگور خراسان رضوی نه تنها در این استان بلکه در برخی از استان های دیگر کشور نیز توزیع و حتی به عنوان محصول صادراتی راهی دیگر کشورها نیز شده و ارزآور می شود.  محمد رضا اورانی اظهار داشت: سازمان در تلاش است  این محصول مورد فرآوری قرارگیرد به مراتب ارزش ریالی و دلاری آن افزایش یابد موضوعی که باید در سال تولید،پشتیبانی و مانع زدایی ها تولید توجه بیشتری به آن شود.

وی بیان کرد: برداشت انگور از 10 تیرماه از باغات  شروع شده که انگور تولید شده 80 % تبدیل به کشمش و مابقی صرف تازه خوری به شهرستان های داخل کشور از جمله مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و سایر کشورها از جمله روسیه در حال صادر شدن است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ارقام تولیدی این محصول در شهرستان گفت: درشهرستان خلیل آباد بیش از 30 رقم انگور شناسایی شده است  که مهمترین ارقام آن پیکامی و عسکری معمولی میباشد که جهت تولید کشمش و تازه خوری مصرف می شود وسایرارقا م شامل : ترکمن 4 ، لعل ، ریش بابا ، صاحبی ، رزقی ، یاقوتی ، فخری ، مسکه ، طرقی ، خلیلی ، سرقی، و ارقام تجاری جدید  که جهت تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می شود .

اورانی گفت: باغات انگور این منطقه دارای شرایط ویژه ای از نظر کمی و کیفی می باشد بنحوی که انگور تولید شده دارای لطافت خاصی بوده و درآمد اصلی مردم از تولید انگور و کشمش می باشد و در سال گذشته میزان 10 هزار تن انگور به کشور روسیه صادر گردید.

وی گفت: در این شهرستان 4 سردخانه به ظرفیت 7000 تن فعال بوده و یک سردخانه دیگر به ظرفیت 3000 تن در حال راه اندازی است.

 لازم به ذکر است سطح زیر کشت انگور در استان خراسان رضوی نزدیک به 22 هزار هکتار با میانگین تولید 21 تن در هکتار بوده که بیشتر سطح زیر کشت آن مربوط به خلیل آباد می باشد.

استان خراسان رضوی از نظر سطح زیرکشت انگور در رتبه چهارم و از لحاظ میزان تولید رتبه اول را دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید