Iranian Agriculture News Agency

توان خراسان رضوی در نمونه برداری و آنالیز کودهای شیمیایی

سالیانه ۲۱۶ نمونه ازکودهای شیمیایی موجود در بازار و در اختیار تولیدکنندگان ، نمونه برداری و آنالیز می شود.

توان خراسان رضوی در نمونه برداری و آنالیز کودهای شیمیایی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، ساربان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت: سهمیه کود شیمیایی اوره در استان 153 هزار تن ، کود فسفاته 40 هزار تن و کود پتاسه 14 هزار تن است .

غلامحسین ساربان افزود:در همین راستا  نتایج حاصل از نمونه برداری و آنالیز کودشیمیایی  برای تطابق با مجوزثبت کودی در کمیته رصد و پایش کودشیمیایی خراسان رضوی بررسی  می شود.

وی ادامه داد:اما متاسفانه بایستی تمامی نمونه های کودی برای آنالیز به موسسه خاک و آب کرج ارسال شده که برخی از نمونه ها در این موسسه آنالیز شده و برخی دیگر مجددا توسط این موسسه به آزمایشگاههای همکار در خراسان رضوی ارسال میشود وچون از تمامی سطح کشور نمونه ها به موسسه خاک و آب ارسال می شود وتعداد آنها خیلی زیاد هست ارسال نتایج آنالیز بسیار زمان بر بوده و گاها بیش از  6 ماه طول می کشد .

وی تصریح کرد: ممکن است در این مدت کودهایی در بازار توزیع شود که قابلیت لازم را نداشته باشد و یا اینکه ممکن است تولید کننده ای که کودش نمونه برداری شده، منتظر نتیجه مانده و  تولید اش را متو قف کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در صورت  تفویض اختیار وصدور مجوز برای نمونه برداری و آنالیز  کود  شیمیایی  به این  استان ، مرکز تحقیقات کشاورزی و آزمایشگاههای خاکشناسی استان قابلیت خوبی برای آنالیز نمونه کودهای شیمیایی دارند و این فرآیند طولانی  نیز حذف می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید