Iranian Agriculture News Agency

قطع برق کشاورزان را با چالش مواجه کرده است

جلسه ای در خصوص مشکلات قطع برق و ارایه راهکارها جهت کاهش اثرات منفی آن بر بخش کشاورزی با حضور مسئولین شرکت توزیع برق استان و مشهد ،رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و مسئولین تشکلها و صنوف بخش کشاورزی استان تشکیل شد.

قطع برق کشاورزان را با چالش مواجه کرده است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رئیس سازمان با بیان این مطلب با اشاره به نقش بخش کشاورزی در  ایجاد 18 درصدی اشتغال استان و 32 درصدی فضای کسب و کار گفت: ارزش  7.5 میلیون تن محصولات  تولیدی کشاورزی استان 340 هزار میلیارد ریال  میباشد . اورانی اظهار داشت: 6.7 درصد تولید ناخالص داخلی استان و 7.2 درصد ارزش افزوده بحش کشاورزی کشور و سهم 45 درصدی از صادرات غیر نفتی استان  نشان دهنده اهمیت بخش کشاورزی استان است.

وی در ادامه به ماده 25 قانون بهبود مستمرمحیط کسب و کار کشور اشاره نمود و ادامه داد: با استناد به قانون فوق الذکر ، واحدهای کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار بگیرند و علاوه بر این، شرکت های خدمات دهنده برق موظف خواهند بود ، هنگام عقد قرارداد با واحدهای تولیدی وجه التزام قطع برق را پیش بینی کنند و دولت نیز طبق همین ماده قانونی، موظف به مشخص نمودن نحوه جبران خسارت ناشی از قطع برق و اعلام و تفویض آن به شرکت برق است.

در ادامه این نشست نمایندگان کشاورزان با اشاره به خسارتهای وارده و مخاطرات وارد شده به تولیدات کشاورزی اظهار داشتند: قطعی برق باعث از کار افتادن سامانه های آبیاری و تهویه هوا در مزارع و دامداری ها همراه شده و به گفته فعالان این عرصه، گام آخر برای از بین رفتن کسب و کارشان است.

نماینده تشکلها گفت: از آنجایی که ساعت های آبیاری زمین های کشاورزی از مدت ها قبل بین بهره برداران مشخص می شود و امید کشاورزان به فرارسیدن این زمان برای آبیاری زمین خود است، قطعی برق و خاموش شدن موتور چاه های آب، موجب خشک ماندن زمین و نابودی محصول می شود.

وی بیان کرد: نمی توان زمان آبیاری را تغییر داد و کشاورزان نمی توانند زمانی که زمین خود تشنه است، سهم آب خود را به دیگری ببخشند، این مساله به مرور موجب نارضایتی اجتماعی و بروز برخی مشکلات می شود.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان در این شرایط اقتصادی حمایت است نه این که اجازه دهند با قطع برق و خسارت های ناشی از آن، همین کسب و کار معمول کشاورزان نیز در آستانه نابودی قرار گیرد.

در ادامه جلسه مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق مشهد توضیحاتی در ارتباط با عوامل موثر در بروز مشکلات و خاموشی های اخیر را بیان نمود و کاهش سوخت نیروگاه های گازی در زمسنان سال گذشته ، کمبود بارش های جوی و به تبع آن ایجاد مشکل در نیروگاه های آبی و اورهال نشدن نیروگاه های با سوخت فسیلی به علت عدم فرصت کافی برای تعمیرات به خاطر فعالیت این نیروگاه ها در جبران کسری تولید ناشی عدم فعالیت نیروگاه های گازی را ، از علل مهم این خاموشی ها برشمرد.وی در ادامه به محدودیت های استفاده از نیروگاه های آبی در تولید برق به علت اثرات منفی آن بر ذخیره آب شرب و ایجاد کمبود در ماه های مرداد و شهریور اشاره کرد . رمضانی توضیحاتی در خصوص دستور ویژه دادستان محترم مشهد جهت قطع برق مشترکانی که به استحراج رمز ارز ها مشغول هستند ، اشاره کردو عمده ترین مشکل در رعایت انصاف در قطعی برق واحدهای تولیدی بخش کشاورزی و صنعت را ، پراکندگی این واحد ها دانست و به محدویت های فنی در این زمینه اشاره کرد.

در پایان جلسه تصمیم گیری شد جلسه ای کارشناسی  با حضور تمامی تشکل های حاضر در این نشست در روز پنج شنبه  سیزدهم خرداد ماه در محل شرکت توزیع برق مشهد  برگزار و برنامه خاموشی با همکاری و هماهنگی این تشکل ها تنظیم شود و با توجه به شرائط خاص استان ، تامین سوخت دیزل ژنراتورهای مستقر در واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از طریق معرفی نامه های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان به شرکت نفت ( به صورت دستی) انجام شودو نیز مراتب موضوع به منظور طرح در شورای تامین استان و اخذ مجوز ، از طرق مکاتبه به استحضار استاندار محترم رسانده شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید