Iranian Agriculture News Agency

افزایش ۳۰ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در خراسان رضوی

خوشبختانه مکانیزاسیون باغبانی در استان علی‌رغم عقب‌ماندگی تاریخی، در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

افزایش ۳۰ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی،  سرپرست مدیریت باغبانی سازمان دراین خصوص اظهار داشت: از محل اعتبارات ملی خط نهم مکانیزاسیون کشاورزی بیش از 640 میلیارد ریال تسهیلات به بخش باغبانی استان خراسان رضوی با نرخ ترجیحی ۱۵ درصد برای سال 1400 تخصیص داده شده است.

محمد میری افزود : این تسهیلات  نسبت به تخصیص سال گذشته از 30 درصد رشد برخوردار می باشد و با سود ۱۵ درصد، سهم آورده ۲۰ درصد و بازپرداخت ۵ ساله به بهره برداران پرداخت می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته نیز  بالغ بر157 میلیارد ریال تسهیلات برای خرید بیش از یکهزارو 78 فقره ماشین‌آلات و ادوات باغبانی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی  باعث صرفه جویی در منابع آب، کود وسم و سایر نهاده های مورد استفاده  و کاهش ضایعات کشاورزی می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از مواردی چون آگاهی پایین باغداران در استفاده صحیح از وسایل مکانیکی و فواید آن، گران بودن وسایل و ضعف خدمات پشتیبانی و مشاوره‌ای  بعنوان مهمترین مشکلات توسعه مکانیزاسیون در بخش باغبانی نام برد.

محمد میری خاطر نشان کرد: خوشبختانه مکانیزاسیون باغبانی در استان علی‌رغم عقب‌ماندگی تاریخی، در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفت، این توجه سبب شده تا انواع ادوات باغبانی به طور مطلوبی در کشور تأمین شود بطوریکه در حوزه مبارزه با سرمازدگی و تگرگ توانسته‌ایم بیش از ۵ نوع فناوری جدید معرفی و توسعه دهیم ، در حال حاضر با تکنولوژی‌های نوین قادر هستیم با تگرگ مبارزه کرده و مشکلات بخش عمده‌ای از باغات را که به‌دلیل سرمازدگی با مشکل روبه‌رو می‌شد، با نصب سامانه‌های ضد سرما و ضد تگرک کاهش دهیم.

وی گفت:توسعه مکانیزاسیون در حوزه گیاهان دارویی و گلخانه ها از اولویت‌های ما در سال 1400بوده و باید سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ای به این بخش صورت گیرد.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:  در حوزه مکانیزاسیون باغی ماشین‌آلات باغبانی بسیار تکنیک‌بر و گرانقیمت هستند و عموما سرمایه‌گذاری صنایع داخل به سمت تولید ماشین‌آلات باغبانی کمتر رفته است و قطعا در این حوزه هم نیاز به سرمایه‌گذار و هم حمایت داریم، درهمین راستا بالغ بر 50 نوع دستگاه و ادوات مورد نیاز برای نوسازی و تجهیز ناوگان در سال جدید در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید