Iranian Agriculture News Agency

بارندگی در سال زراعی جاری در خراسان رضوی کاهش چشمگیری داشته است

حجم بارش در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری (مهر ماه) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته زراعی کمتر شده است.

بارندگی در سال زراعی جاری در خراسان رضوی کاهش چشمگیری داشته است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رییس سازمان در کارگروه خشکسالی و مخاطرات کشاورزی استان که با حضور اعضا در محل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، میزان بارشها در استان را از ابتدای سال زراعی تا کنون70/5 میلی متر اعلام و بیان کرد: این میزان بارش نسبت به مدت مشابه دوره بلندمدت آماری نشانگر 58/4 درصد کاهش بارندگی در این استان است.

وی افزود: میانگین بلند مدت مشابه 158 میلی متر بوده است که 87/5 کاهش داشته است.

محمد رضا اورانی ادامه داد: همه 31 استان کشور با کاهش بارندگی مواجه بوده اند که خراسان رضوی بعد از استانهای سیستان و بلوچستان ،هرمزگان،کرمان و خراسان جنوبی در رتبه پنجم کاهش قرار دارد.

وی اظهار داشت:: در 15 روز سال جدید 3/3 میلیمتر بارش داشته ایم در حالیکه در 15 روز آغازین سال قبل 21 میلیمتر بارندگی بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تنشهای ایجاد شده ناشی از کاهش بارندگی افزود: به دلیل کمبود منابع آبی ناشی از کاهش بارندگی کشاورز و تولید کننده های بخش دچار یاس شده اند. وی گفت:از همه همکارانم در استان میخواهم در برخورد با کشاورزان و تولیدکنندکان سعه صدر داشته باشند و در پی رفع موانع از پیش پای آنان باشند. 

در این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت:بدلیل تنش آبی و شرایط دمایی محصول گندم استان دستخوش خسارت شده است.ساربان افزود :سطح وسیعی از 142 هکتار مزارع گندم را از دست خواهیم داد.

وی اظهار داشت: بدلیل مشکلات خرید گوجه فرنگی و عدم صادرات محصول سیب زمینی امسال شاهد کاهش کشت این دو محصول در استان هستیم.

ساربان اضافه کرد: دغدغه اصلی ما قیمت خرید گندم توسط دولت میباشد که امیدواریم در جلسه ای که در وزارت پیش روست شاهد افزایش قیمت خرید باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید