Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی در خراسان رضوی

جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی ، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی با هدف ارائه برنامه فنی و عملیاتی جهت کاهش اثرات مخاطره خشکسالی ، سرما ویخبندان ،ارائه گزارش معاونت تولیدات گیاهی در خصوص اثرات مخاطره خشکسالی، سرما ویخبندان بر مزارع و باغات طی شش ماه ابتدائی سال جاری و نیز استماع گزارش هواشناسی جهت بررسی مخاطرات کشاورزی با حضور ریاست محترم سازمان و اعضای کارگروه برگزار گردید.

برگزاری جلسه کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه میادین میوه و تره بار بعنوان مرکز آلودگی آفت مگس مدیترانه ای تعیین گردیده، اداره کل مدیریت بحران استانداری نسبت به الزام به همکاری سازمان میادین میوه و تره بار با سازمان جهادکشاورزی استان برای از بین بردن این آفت مساعدت لازم بعمل آورد.

سید جعفر حاجی مجتهد اظهار داشت: بنا به دستور استاندار محترم و هماهنگی انجام شده استانداری و شرکت آب منطقه ای مقرر گردیده است یکنوبت آبیاری برای چاه های کشاورزی بدون کسر از سهمیه سال آینده در نظر گرفته شود، لذا تلاش بر این است به طور جدموضوع پیگیری تا اجراء گردد.

وی بیان داشت: با توجه به پیش بینی وقوع سرما و یخبندان آخر هفته جاری راههای جلوگیری از سرمازدگی و یخ زدگی باغات و مزارع ، از طرق لازم برای جلوگیری از وقوع خسارت های احتمالی، اطلاع رسانی گردد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: توسعه سامانه های نوین آبیاری، آبیاری کم فشار، طرح های انتقال آب، کشاورزی حفاظتی و کشت نشائی، استفاده از ارقام زودرس و ارقام مقاوم به خشکی، سایبان دار کردن باغات از مصادیق سازگاری با کم آبی است که باید با تلاش بیشتری جهت اجرای این امور در دستور کار مجریان قرارگیرد.

حاجی مجتهد عنوان داشت: با توجه به گزارش منابع طبیعی لازم است با عنایت به شناسائی مناطق سیل خیز استان چنانچه مطالعات لازم در آنها انجام شده اجرای پروژه های این مناطق را در اولویت قرار دهند و چنانچه مطالعه انجام نشده مطالعه مناطق فوق با اولویت ویژه در حداقل زمان صورت پذیرد.

وی افزود: از آنجایی که لازم است توجه جدی به استفاده از آب های شور استان در زمینه تولید از جمله پرورش ماهیان خاویاری صورت پذیرددر این رابطه مقرر شد هماهنگی و پیگیری لازم جهت تامین اعتبار برای مطالعه این موضوع صورت پذیرد.

حاجی مجتهد در پایان گفت: مقرر گردید با هماهنگی و همکاری معاونت بهبود تولیدات گیاهی بازدیدی از روستای ارچنگان کلات انجام تا برنامه برای توسعه باغات در اراضی شیبدار به صورت ویژه پیگیری تا تامین اعتبار گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید