Iranian Agriculture News Agency

کشت زیره کوهی، باریجه و آنغوزه در خراسان رضوی

زیره کوهی ایرانی، یکی از گیاهان دارویی بومی ایران است که دربین مردم به نام زیره سیاه معروف است.

کشت زیره کوهی، باریجه و آنغوزه در خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان این مطلب اظهار داشت:  این گیاه دارویی چند ساله،معمولا توسط روستاییان از کوهستان‌ها و ارتفاعات جمع آوری می‌شوند که بدلیل پراکنش آن، محصول چندانی بدست نمی‌آید.

یوسف گازران افزود: در حال حاضر بدلیل کمبود زیره کوهی ایرانی در بازار، زیره سیاه افغانی که درصد ماده موثره آن نسبت به زیره کوهی ایرانی بسیار پایین تر و کییفت کمتری دارد و اغلب از مرز دوغارون شهرستان تایباد وارد کشور میشود ، متاسفانه به نام زیره ایرانی به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد:  تشخیص این دو نوع زیره از یکدیگر برای عموم مردم بسیار دشوار، و چه بسا غیر ممکن است ، ضمن اینکه گیاه زقرچه که بسیار شبیه به زیره کوهی، منتها، با عطر و طعم متفاوت است، تقلب زیره کوهی محسوب می‌شود.

وی گفت: زیره سیاه افغانی به قیمت هرکیلو حدود 80 هزار تومان  وارد کشور می شود که تفاوت فاحشی با زیره ایرانی که در حال حاضر بالای 350 هزار تومان  خرید و فروش می‌گردد، دارد.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:  لذا با توجه به اقتصادی بودن آن درچند سال گذشته و به منظور پیشگیری از تخریب مراتع، طی سه سال گذشته با همکاری کارشناسان و کشاورزان، اقدام به زراعی نمودن وکشت  این گیاه باارزش و سود آور و اقتصادی( که هزینه کشت آن نیز پایین می باشد) در سطح بیش از 100هکتار از اراضی کشاورزان نموده ایم  که امیدواریم بتوانیم این گیاه را در سطح وسیعتر در این استان و سایر استانها توسعه داده و در سالهای آتی نسبت به صادرات آن اقدام کنیم.

یوسف گازران  در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: گیاهان دارویی انغوزه و باریجه که از یک خانواده هستند و بصورت طبیعی در سطح وسیعی از مراتع و ارتفاعات استان رشد می کنند،عمدتا به کشورهای هندوستان، آلمان و فرانسه برای مصارف دارویی، خوراکی، آرایشی، صنعتی و ... صادر می‌شوند.

وی بیان کرد:  این گیاهان مونوکارپیک بوده، یعنی در طول دوره رشد خود فقط یکبار گل داده و با گلدهی در همان سال، عمرشان به پایان می رسد لذا با برداشت بی رویه و نادرست (قطع بوته)، توسط بهره برداران، تراکم آنها بسیار کاهش پیدا کرده است .

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار داشت:  به منظور احیا مراتع و تولید محصول و اشتغال زایی و کسب درآمد، همچنین تغییر الگوی کشت، برای خانوارهایی که در نزدیکی مراتع سکونت دارند هم بصورت دیم در اراضی شیبدار و هم بصورت زراعی در سطحی بیش از 1000 هکتار اقدام به کشت آن (هم بصورت دیم در اراضی شیبدار و هم بصورت زراعی ) در سطح شهرستانهای استان نموده و همچنان سالیانه با همکاری کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، سطح قابل توجهی به آن افزوده می‌شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید