Iranian Agriculture News Agency

حفظ زنبورعسل به معنای حفظ محیط زیست و ادامه حیات منابع طبیعی است

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در آغاز همایش علمی زنبورعسل، حفظ و تقویت نژادی زنبورعسل را عامل حفظ محیط زیست و ادامه حیات منابع طبیعی دانست.

حفظ زنبورعسل به معنای حفظ محیط زیست و ادامه حیات منابع طبیعی است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی،  جواد اسماعیلی گفت: به لحاظ توانمندی و ظرفیت های موجود خصوصا مراتع گسترده،در استان خراسان رضوی امکان توسعه صنعت زنبورداری فراهم است. این استان در بخش تولید ملکه اصلاح نژاد شده یکی از شش مرکز اصلاح نژادی کشور می باشد. مهمترین چالش استان در حوزه زنبورداری تبدیل کندوهای سنتی به مدرن برای بهره برداری بیشتر است.

اسماعیلی افزود: در حال حاضر بیش از 548هزار کلنی زنبورعسل و 4720بهره بردار در 17 تشکل زنبورداری بیش از 548هزارکلنی زنبورعسل دارند که 3412تن عسل تولید می کنند و جایگاه ویژه ای در تولید عسل کشور ایفا می کند. در شهرستان ها پروژه توسعه زنبورداری با هدف محصولات زنبورعسل در دست اقدام است و شهر مشهد نیز بزرگترین بازار عرضه عسل در کشور پس از پایتخت است. با توجه به چنین ظرفیت هایی برگزاری همایش علمی زنبورعسل از اهمیت بالایی برخوردار است و این همایش کانون تبادل تجربه و دست آوردهای صنعت زنبورداری است که با حضور اساتید دانشگاهی و محققان فرصت مناسبی برای بهره برداران صنعت زنبورداری فراهم می نماید.

قائم مقام سازمان جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: فارغ از مزیت های خوراکی که عسل برای انسان دارد، بررسی روابط اکولوژیکی موجود بین زنبورعسل و گیاهان نشان می دهد حفظ زنبورعسل به معنای حفظ محیط زیست و ادامه حیات منابع طبیعی است. مهمترین دستاوردهای زنبورعسل در گرده افشانی، اهمیت احیاء گیاهان مرتعی و افزایش 30درصدی در تولید محصولات زراعی و باغی است.

اسماعیلی اثربخشی و سخاوت را از ویژگی های زنبورعسل عنوان نمود و اظهار داشت: تمام زندگی زنبورعسل پر است از انفاق، گذشت و سخاوت، و محصول زندگی اش فاسدشدنی نیست که نشان می دهد اگر تنها به دنبال درآمد برویم و ایثار را تقویت نکنیم در واقع جامعه ای فاسد را پرورش داده ایم برعکس اگر بتوانیم و بخواهیم همانند زنبورعسل عمل کنیم باید تولید ماندگار و اثربخش داشته باشیم. زنبورعسل محیط اجتماعی بسیار منظمی دارد که نظم و تقسیم کار زنبور می تواند برای ما پندآموز باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید