Iranian Agriculture News Agency

ارزش ناخالص کل تولیدات بخش کشاورزی خراسان رضوی ۳۵ هزار میلیارد تومان است

جلسه بررسی چالش ها و راه کارهای مسایل گیاهپزشکی خراسان رضوی با حضور رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور رئیس مرکز تحقیقات و اموزش خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیران زراعت، باغبانی و حفظ نباتات از سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی برگزار گردید.

ارزش ناخالص کل تولیدات بخش کشاورزی خراسان رضوی ۳۵ هزار میلیارد تومان است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه  سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی استان   یک میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: بزرگترین عامل محدود کننده توسعه بخش کشاورزی آب است بنابر این نمای برنامه ها بایستی با محوریت افزایش بهره وری از عوامل تولید به‌ویژه آب باشد.

ساربان گفت: ارزش ناخالص کل تولیدات بخش کشاورزی استان بر اساس آمار سال زراعی 97-98، 35 هزار میلیارد تومان بوده که از این مقدار 19.7 درصد مربوط به بخش زراعت و 43.2 درصد مربوط به زیربخش محصولات باغی است.

وی ادامه داد: براساس بررسی‌ها و تنوع اقلیمی الگوی کشت و تنوع در گونه‌های زراعی وباغی در پهنه کشاورزی استان، بیش از 280 گونه آفت و بیماری و حدود 110 گونه علف هرز جزو عوامل خسارتزای بخش کشاورزی استان محسوب می شود.

وی گفت:  16 محصول مهم بیش از 84 درصد درآ مد زایی بخش کشاورزی استان را شامل می شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ضمن تشریح عوامل خسارتزا ، مشکلاتی را که نیاز به مساعدت و ورود موسسه تحقیقات کشور را دارد ، برشمرد و برکاربرد پهپادها در بخش کشاورزی با هدف کاهش مصرف سموم و کنترل ملخ ،ضرورت تنوع در ارقام بذور محصولات کشاورزی بویژه غلات  و توسعه گیاهان دارویی تاکید کرد.

غلامحسین ساربان ازتعامل بسیار خوب بخش تحقیقات با بخش اجرا در قالب بازدیدهای مشترک طرح یاوران تولید و برگزاری کمیته های فنی قدردانی کرد.

رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور  نیز در این جلسه گفت: چالشهای مربوط به  موضوع گیاهپزشکی بخش قابل توجهی از مشکلات بخش کشاورزی استان بوده که این وظیفه مندی مارا زیادتر می کند.

جعفری افزود: بخش تحقیقات گیاهپزشکی استان  خراسان رضوی از قویترین بخش‌های گیاهپزشگی کشور است بنابراین با همفکری و هم افزایی  خیلی از مشکلات را در استان می تواند حل کند.

وی ادامه داد: در مورد فرمون ها دانش فنی در موسسه وجود دارد و مشکلات مربوط به پروانه چوبخوار پسته قابل حل است، همچنین جدول اختلاط سموم در حال بروز رسانی است و بزودی منتشر خواهد شد و نیز دستوالعمل رصد و پایش آفتکشها نیز در آیتده ای نزدیک ابلاغ می شود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور با اعزام تیم کارشناسی از بخشهای مختلف موسسه تحقیقات جهت بازدید از مزارع زعفران و تهیه دستورالعمل فنی تولید پیاز استاندار د زعفران در استان، موافقت کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید