Iranian Agriculture News Agency

ضرورت تولید فرآورده‌های جدید از رعفران

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به91 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی گفت: باید به فکر تولید فرآورده‌های جدید از زعفران باشیم.

ضرورت تولید فرآورده‌های جدید از رعفران

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و رشتخوار با اشاره به معضلات زعفرانکاران گفت:هزینه های بالای تولید ،اختلاف زیاد قیمت زعفران با قیمت جهانی ،خام فروشی و عدم رعایت استاندارد در تولید زعفران از جمله مشکلات کشاورزان و دستندرکاران این محصول است.

وی گفت: در صدد هستیم نهاد پرقدرتی در حوزه قیمت گذاری و میزان صادرات تشکیل دهیم که اقدامات خوبی در این راستا با همکاری شورای ملی زعفران ،صادر کنندگان و کشاورزان در حال شکل گیری است که امیدواریم بتوانیم اقدامات خوبی در مسیر ارتقاء قیمت این محصول و چالشهای مربوط به صادرات انجام دهیم.

زنگنه گفت: 1000 میلیارد تومان تسهیلات آماده ارائه به صادر کنندگان است که اگر هماهنگ عمل شود می‌توانیم قیمت زعفران را تعیین و به ثبات برسانیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که باید به فکر تولید فرآورده‌های جدید از زعفران باشیم، گفت : سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی91 هزار هکتار است.

محمد رضا اورانی ادامه داد: این در حالی است که باید به فکر تولید فرآورده‌های جدید از زعفران که شامل نوشیدنی‌های جدید، اسانس گیری، طعم گیری و تولید محصولات با اندازه‌های مختلف و با توجه به ویژگی‌های زعفران ازجمله شادی‌آفرینی آن است، باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید برای درآمدزایی محصول زعفران بیش از گذشته برنامه‌ ریزی هدفمند انجام شود، گفت: باید با تمام توان از این محصول ارزشمند حفاظت کرد و در این راستا باید برای حفظ و ارتقای جایگاه عرضه آن در سطح جهانی تلاش و برنامه‌ ریزی کرد.

رئیس جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه ضرورت دارد بخش خصوصی باقدرت و توان بیشتری وارد این عرصه شود و برای بهبود وضعیت زعفران تولیدی سرمایه‌گذاری کند، یادآور شد: بورس زعفران، شفافیت قطعی در قیمت، تسریع در سپردن زعفران در بورس و اوراق بهادار، تشکیل شرکت‌های بزرگ درزمینه کشت و تولید این محصول استراتژیک از نیازهای امروز این محصول است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اورانی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی به لحاظ سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران رتبه نخست کشور را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است، افزود: اگرچه میانگین برداشت زعفران از هر هکتار بین چهارتا پنج کیلو است، اما سال گذشته یکی از کشاورزان خراسانی موفق شد از هر هکتار زمین 42 کیلوگرم زعفران برداشت کند و رکورد ملی را به نام خودش ثبت کند.

وی به مشکل مکانیزاسیون در کاشت ،داشت و برداشت این محصول اشاره کرد و گفت: متاسفانه بیشتر روند زراعت زعفران به صورت سنتی و دستی انجام می شود. ولی به علت کمبود نیروی کار و مکانیزه شدن بیشتر محصولات کشاورزی، مکانیزاسیون زراعت زعفران نیز امری ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید