Iranian Agriculture News Agency

تفاهم‌نامه همکاری وزارت جهادکشاورزی و آستان قدس رضوی

جلسه بررسی و امضای تفاهم نامه همکاری آستان قدس رضوی و وزارت جهادکشاورزی در توسعه کشت دانه های روغنی صبح امروز با حضور معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی، مجری دانه های روغنی وزارت، روسای سازمان های جهادکشاورزی خراسان رضوی، شمالی، سیستان و بلوچستان، معاون سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر امور زراعت، مدیر هماهنگی ترویج و رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان، رئیس سازمان اقتصادی رضوی، مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی، رئیس موسسه نهال و بذر رضوی، محقق ارشد دانه های روغنی مرکز تحقیقات، در سازمان اقتصادی رضوی برگزار شد.

تفاهم‌نامه همکاری وزارت جهادکشاورزی و آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: در سال‌هایی که آستان قدس در حوزه کشاورزی ورود کرد؛ در احداث باغات جدید، کودهای آلی، بازسازی ناوگان مکانیزاسیون، تدوین سامانه‌های رایانه‌ای، آبیاری تیپ، تولید بذر کلزا، اقدامات خوبی با شاخص نوآوری انجام داده است که برای وزارت جهادکشاورزی بسیار ارزشمند است.

جواد وفابخش ادامه داد: زراعت کشور که به عنوان رکن اساسی تولیدات کشاورزی وپایه خود اتکائی مطرح است در سال‌های گذشته توفیقات خوبی داشته است. در شش سال گذشته 23درصد به تولیدات زراعی کشور افزوده شده است. اگر نتوانیم قیمت متعادلی را برای محصولات زراعی تعیین کنیم عملا سطح محصولات اساسی کم می شود کشاورزان به کشت سبزی و صیفی که درآمد آنی دارد روی می آورند که آسیب جدی است که در وزارت جهادکشاورزی مراقب آن هستیم. اعدادی که برای قیمت‌های خرید تضمینی امسال به شورای اقتصاد ارائه شد با لحاظ همین تغییرات حوزه نهاده نهایی شد. آسیب دیگر کرونا است که در هزینه های تولید بسیار تاثیرگذار بود.اگر درصددیم الگوی جدیدی از همکاری را در کشور تجربه کنیم باید حواسمان به نقاطی که از آنها آسیب دیده ایم نیز باشد.

وفابخش بیان کرد: راهکاری که در وزارت جهادکشاورزی برای کنترل آسیب‌ها بدست آوردیم کشاورزی قراردادی است. دنیا در محصولات زراعی عمده در 70درصد موارد کشاورزی قراردادی است. کنشگرانی که می توانند در این مدل همکاری داشته باشند، در وهله اول صاحبان صنایع هستند و در وهله دوم حلقه های تسهیلگر شامل انواع نظام های بهره برداری شامل تعاونی ها، اتحادیه، بنیاد مستضعفان، آستان قدس، ستاد فرمان امام(ره) که امکاناتی دارند که تسهیلگری را می توانند پوشش دهند.

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: برای خوداتکائی در حوزه دانه های روغنی نیاز به جهش بزرگ داریم. آستان قدس از اعتبار اجتماعی برخوردار است. وزارت جهادکشاورزی با انعقاد این تفاهم نامه مسئولیت خود را واگذار نکرده است حضور آستان قدس رضوی در این عرصه رافع مسئولیت ما نخواهد بود. بلکه به اجرایی شدن موضوع و اطمینان بخشی به این فرایند کمک خواهد نمود. از سازمان اقتصادی رضوی انتظار داریم این مدل همکاری را به عنوان مدل ملی معرفی کند که بخش های عمومی و خصوصی چقدر می توانند اثرگذار باشند.

وی خاطر نشان کرد: فرایند کشاورزی قراردادی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور قرار می گیرد تا نگرانی ای از بابت سرمایه گذاری نباشد. در زمینه شیوه اجرای کار، نظریه مفهومی این است که به جای اینکه نهاده ها را به کشاورزان بدهیم تولید کنند و بازرگانی دولتی خرید را انجام دهد از ابتدا تکلیف مشخص می شود. در سمت مقابل با کارخانجات آستان قدس یا به غیر از آن قرارداد بسته می شود که محصول را با قیمت مصوب دولتی و حتی بالاتر از آن از کشاورزان خرید کنند. در سالهای آینده نیز به دنبال آن هستیم گندم را نیز به سمت کشت قراردادی سوق دهیم. چرا بخش کشاورزی تاکنون نتوانسته از ابزار سفارش کالا استفاده کند. با کشاورزی قراردادی می شود بسته به سفارش خرید کشت کرد. در گندم دوروم این موفقیت حاصل شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: همزمان با هفته دولت 182پروژه با اعتبار 4528میلیارد ریال واشتغال زایی  747نفر مستقیم و 510نفر غیرمستقیم و 3178 خانوار بهره بردار در خراسان رضوی افتتاح می شود. محمدرضا اورانی ادامه داد: کشت کلزا در خراسان رضوی از سال 1378 به مساحت 217هکتار آغاز شده است. در سال زراعی 97-98 که کشت کلزا مجددا در سرلوحه سیاست های وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت سطح برداشت 3700هکتار و در سال زراعی 98-99 سطح برداشت کلزای استان 6243 هکتار بوده است که 10هزار و 57تن خرید تضمینی کلزا داشته ایم. برای سال زراعی 1399-1400 برای استان خراسان رضوی 15000هکتار ابلاغ شده که امیدواریم با توانمندی و تلاشی که در جهادکشاورزی و کشاورزان و تولیدکنندگان خوب استان هست سهمیه ابلاغی را به صورت درست و خوب اجرا کنیم.

اورانی افزود: انتظار می رود در سازمان برنامه بودجه و شورای اقتصاد پیگیری شود تا هم قیمت مناسب ابلاغ شود هم به موقع ابلاغ شود این مطالبه ای است که کشاورزان عزیز از ما دارند. همچنین تقاضامندیم در تامین کودهای موردنیاز و هد کمباین کلزا توجه ویژه ای به خراسان رضوی داشته باشید. اگر اعتبارات تهیه هد کمباین به عهده استان گذاشته شود با ظرفیتی که در واحدهای ادوات ساز استان هست می توانیم موضوع خواسته را برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در راستای کشاورزی قراردادی که محوریت تفاهم نامه حاضر نیز می باشد انتظار داریم تعاملی هم با اتحادیه زنبورداران ایران صورت گیرد تا بتوانیم از ظرفیت این اتحادیه در راستای افزایش بهره وری، توسعه گرده افشانی و دانه بندی کلزا گام برداریم.

شایان ذکر است با امضا این تفاهم نامه، سالیانه تا سقف 40هزار هکتار توسعه کشت دانه های روغنی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود که در اجرای این پروژه بزرگ آستان قدس رضوی در موضوع تامین نهاده های موردنیاز ، آموزش کشاورزان، برداشت، خرید و فرآوری دانه های روغنی همکاری خواهد نمود. این تفاهم نامه استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را پوشش خواهد داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید