Iranian Agriculture News Agency

ضرورت حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه بازاریابی محصولات کشاورزی

نماینده رئیس سازمان در دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوپا وزیر سابق جهاد کشاورزی پیشنهاد داد در قالب پروژه ای استارت‌آپ‌هایی که در حوزه بازاریابی محصولات کشاورزی می توانند کمک کنند حمایت شوند.

ضرورت حمایت از استارت‌آپ‌های حوزه بازاریابی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، نماینده رئیس سازمان در دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوپا گفت: وزیر سابق جهادکشاورزی به مشکلی در حوزه بازار محصولات کشاورزی رسید و پیشنهاد کرد در قالب پروژه ای استارت‌آپ‌هایی که در حوزه بازاریابی محصولات کشاورزی می توانند کمک کنند حمایت شوند.

فرزاد غیبی افزود: هدف این پروژه توسعه نوآوری و تکمیل رنجیره‌های ارزش محصولات کشاورزی و در اصل پیدا کردن استارت آپ های فعال در حوزه کسب و کارهای نوپای بخش کشاورزی با اولویت بازار است.

وی ادامه داد: پنج راهبرد در این پروژه دنبال می شود که در ادامه به اختصار به بیان آن می پردازیم، گام اول راهبرد فرهنگ سازی نوآفرینی است که  شامل مصاحبه ها، سخنرانی ها ، آموزش های درون سازمانی می شود گام دوم راهبرد تسهیل گری شامل پیداکردن استارت آپ های فعال و تلاش برای رفع مشکلاتشان از جمله برون رفت از مشکلاتی که قانون برای فعالیت شان ایجاد کرده و تسهیل فرایندهای اخذ مجوز است. گام سوم راهبرد توانمند سازی است که در حوزه آموزش، صندوق های حمایتی مالی و امکانات ترویج فناوری امکانات بسیار خوبی در اختیار داریم ، گام چهارم راهبرد نهادسازی است، استارت آپ‌هایی که قرار است تشکیل شود در حوزه سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و رفع مشکلات بخش کشاورزی همانند تامین نهاده‌ها، تامین تجهیزات و لوازم قرار خواهند گرفت. نهادهای مرتبط از جمله مرکز رشد فناوری، شتابدهنده ها و صندوق‌های حمایتی مالی هستند. گام پنجم راهبرد پایش است که چه به جهت اثربخشی فعالیت استارت آپ ها چه به جهت اثربخشی فعالیت های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

فرزاد غیبی تاکید کرد: هیچ فعالیتی در این پروژه در قالب بخش دولتی انجام نمی‌شود، حتی مرکز رشد فناوری توسط بخش خصوصی فعالیت خواهد کرد، بخش دولتی امکانات و فضاهای موجود را در اختیار نهادها قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: فضای نوآوری و فناوری فضای درآمدی است بنابراین بخش خصوصی باید توجیه شود که باید به افق های بلندمدت سه ساله تا پنج ساله فکر کند تا در حوزه استارت آپ ها سرمایه گذاری انجام گیرد. بنابراین قالب بخش خصوصی به صورت شرکت است که درخواست ها بررسی شده درصورت وجود توانمندی ها حمایت و آموزش داده خواهد شد و همه فعالیت ها برای تقویت بخش خصوصی برای ایجاد نهاد موردنظر سازمان در حوزه کسب و کارهای نوین انجام خواهد شد.

غیبی ادامه داد: استارت آپ های موجود در راهبرد تسهیل گری و توانمندسازی قرار می گیرند. بنا نداریم استارت آپ های مستقل را درگیر فرایندهای نهادهای راهبردی کنیم، اگر سازمان بتواند حمایت می کند وگرنه مزاحمتی برایشان ایجاد نخواهد کرد. اینگونه موارد به سمت شنابدهنده ها و صندوق خیریه نوآوری هدایت خواهند شد.ریاست سازمان جهادکشاورزی اصرار دارند از تمام توانایی های روابط عمومی، ترویج و معاونت های اجرایی  برای حمایت از فناوری تایید شده ای که جواب داده و آزمون را سپری کرده است استفاده شود و بستر موجود به کشاورزان معرفی شود.

فرزاد غیبی بیان کرد: رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی بر ایجاد صندوق خیریه نوآوری تاکید دارند و این پیشنهاد را به دفتر وزیر هم ارسال کرده‌اند تا هر ایده ای که دریافت می شود بی جواب نماند، تست شود و اگر قابلیت انجام داشته باشد به سمت مرکز نوآوری هدایت شود. امکانات موجودمان را به اشتراک خواهیم گذاشت می دانیم یکی از بزرگترین مشکلات استارت‌آپ‌ها، نفوذ در بازار مصرف است. گستردگی بخش کشاورزی آنقدر زیاد است که دسترسی به خود کشاورز سخت شده است نزدیکترین مسیر، سازمان جهادکشاورزی است که در مدیریت ترویج تا دل روستاها نماینده و مسئول پهنه دارد از این امکانات می‌توان به راحتی برای معرفی استارت آپ ها استفاده کرد. این نوع فرهنگ سازی جایگزین مویرگی تبلیغات تلویزیونی خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید