Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی خبر داد:

تسویه کامل بدهی دولت در خرید حمایتی زعفران در روزهای آینده

خراسان رضوی مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی گفت: میزان بدهی دولت در خرید حمایتی زعفران ۶۴۰ میلیارد تومان بود که تاکنون در رده نیم کیلو تا ۴.۸ کیلوگرم، ۱۰۰ درصد و از ۴.۸ کیلوگرم به بالا، ۷۳ درصد بهای زعفران پرداخت شده و ۱۶۷ میلیارد تومان باقی مانده که در همین روزها تامین اعتبار و تسویه کامل می‌شود

تسویه کامل بدهی دولت در خرید حمایتی زعفران در روزهای آینده

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، ایرج ناصری‌مقدم در خصوص خریدهای حمایتی، اظهار کرد: تعاون روستایی از شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که در زمینه تامین خدمات و نهاده‌های کشاورزی و خریدهای توافقی، حمایتی و تضمینی وارد می‌‎شود.

وی افزود: خریدهای توافقی، خریدهایی هستند که برحسب ضرورت بین شرکت‌ها و مجموعه تشکل‌های موجود در سطح استان که 697 تشکل شامل تعاونی‌های روستایی، تولید، کشاورزی، تخصصی، کشت و صنعت‌ها و شرکت‌های سهامی و زارعی هستند، انجام می‌شود. مجموعه مازاد کشاورز توسط تشکل خریداری و در بازارهای استان یا خارج از کشور صادر می‌شود.

ناصری‌مقدم ادامه داد: خریدهای حمایتی بر حسب ضرورت در بخش‌هایی که تولید بالا بوده و وزارتخانه و دولت احساس کند زیان به کشاورز وارد می‌شود، خرید حمایتی مصوب شده و توسط سازمان تعاون روستایی، شرکت پشتیبانی امور دام و یا سازمان‌های وابسته به وزارتخانه انجام می‌شود که در سال گذشته خرید حمایتی زعفران و گوجه‌فرنگی را داشتیم. خرید حمایتی به این شکل است که ما خرید را انجام می‌دهیم و دولت تامین اعتبار می‌کند، در ابتدا 30 درصد آن را در حدود دو تا سه ماه پرداخت می‌کنیم و بعد از فروش محصول، باقی مطالبات کشاورز پراخت می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی اضافه کرد: خریدهای تضمینی در خصوص کالاهای استراتژیکی مانند گندم، جو، کلزا و دانه‌‎های روغنی توسط سازمان غله انجام می‌شود و شبکه تعاون روستایی و شرکت‌های ما به عنوان مباشر، خرید گندم، جو، کلزا و چنین محصولاتی را انجام می‌دهند، البته خریدهای تضمینی برخی دانه‌‎های روغنی مانند سویا، چای و برخی مواقع شیر توسط سازمان تعاون روستایی استان و کشور خریداری و در زنجیره تولید، تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بنا به دستور دولت، وزارت جهاد کشاورزی مکلف به خرید حمایتی زعفران در خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی شد. در مجموع 74 تن زعفران خریداری شد که بیشترین خرید به میزان 68 تن و 900 کیلوگرم در خراسان رضوی اتفاق افتاد. این میزان زعفران بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل در چهار رده زعفران نگین، شبه نگین، پوشال معمولی و پوشال مرغوب خریداری و در چهار انبار در سطح استان نگهداری می‌شود. این زعفران تا اواخر دی ماه در انبارها دپو شد.

ناصری‌مقدم بیان کرد: میزان بدهی دولت برای زعفران 640 میلیارد تومان بود که تاکنون در رده نیم کیلو تا 4.8 کیلوگرم، 100 درصد و از 4.8 کیلوگرم به بالا، 73 درصد بهای زعفران پرداخت شده و 167 میلیارد تومان باقی مانده که در همین روزها تامین اعتبار و تسویه کامل می‌شود.

مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: کمتر از یک ماه است که برای فروش برنامه‌ریزی و مجوزها صادر شده که مجوز فروش با سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است. تاکنون 10 تن از زعفران در تالار بورس ارائه شده و به فروش رسیده و ما قسمت اعظم این 10 تن را تحویل دادیم، فروش نیز به صورت 10 درصد نقدی و مابقی با ارائه ضمانت‌نامه بانکی و تضامین مخصوص خود است که به صورت 6 ماهه تسویه می‌شود. اینکه بیان می‌کنند زعفران صادر شده و فروختیم، اینگونه نیست، یک ماه است که مجوز فروش زعفران صادر شده و از طریق تالار بورس زیر نظر دولت انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه محصولاتی که احساس کند کشاورز زیان می‌کند، به خرید حمایتی وارد خواهد شد، تصریح کرد: در همین راستا در خصوص زعفران سعی ما بر این است که از طریق تشکل‌های خودمان در تالار بورس خرید و صادرات را انجام دهیم تا زعفران آتی که دو، سه ماه دیگر برداشت می‌شود، با مشکل مواجه نشود. اگر در زمان برداشت آتی هیات دولت به این نتیجه برسد که باید خرید حمایتی انجام شود، مصوبه از طریق سازمان مدیریت ابلاغ و توسط شبکه تعاون روستایی یا سازمان‌های مرتبط انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید