Iranian Agriculture News Agency

اگر کشاورز را در سود بازار مشارکت دهیم کشاورزی قراردادی به نتیجه خواهد رسید

جلسه انعقاد تفاهم نامه کشت قراردادی کنجد با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، قائم مقام، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیرعامل شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان، نماینده سازمان اقتصادی کوثر و کارشناسان مرتبط عصر روز گذشته برگزار شد.

اگر کشاورز را در سود بازار مشارکت دهیم کشاورزی قراردادی به نتیجه خواهد رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: آنچه باعث شده کشور در زمینه دانه های روغنی وابسته بماند ارز 4200 تومانی است اگر تا پایان سال این ارز حذف شود ما به التقاوت قیمت ارز به جامعه هدف کشاورزان خواهد رسید.

محمدرضا اورانی خاطرنشان کرد: در کنار انعقاد تفاهم نامه باید موضوعاتی به صورت عملیاتی پیگیری شود تا بحث توسعه کشت دانه روغنی کنجد موفق باشد. وی بااشاره به تجربه موفق به کارگیری محققین در کشت و صنعت جوین  راه اندازی مرکز اصلاح ژنتیک بذر دانه های روغنی را با محوریت تحقیقات و مشارکت بخش خصوصی مثمر ثمر دانست.اورانی تاسیس صندوق پشتیبانی و توسعه دانه های روغنی را گامی مهم در حمایت از تولیدکنندگان این عرصه دانست و تاکید کرد لازم است در این راه برنامه عملیاتی 5ساله ترسیم شود و در شهرستانهای مستعد سطح کشت ابلاغ شده و کشاورزان به کشت کنجد در تناوب با پنبه ترغیب شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گفت: هرجا تکنولوژی در حاشیه خیابان آمده مزیت نسبی و به طبع آن توجیه اقتصادی تولید افزایش یافته است. اگر روغن کلزا نیز بتواند همانند عرضه روغن کنجد به حاشیه خیابان برود قیمت آن متفاوت خواهد شد اما تا زمانی که تکنولوژی آن در انحصار کارخانجات باشد سرنوشتی جز قیمت خرید تضمینی نخواهد داشت.

اورانی افزود: مشکل کمبود نقدینگی کارخانه روغن کشی را می توان با عرضه روغن کنجد به جای وجه نقد به تولیدکننده مرتفع نمود تجربه ای که سال گذشته در زمینه کارخانجات رب انجام شد که اینگونه کشاورز نیز در سود بازار مشارکت داده خواهد شد.

در پایان مقرر شد به منظور برقراری ارتباط موثر شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان با کشت و صنعت جوین، مرکز تحقیقات کشاورزی و آستان قدس جلسه ای منعقد و زمینه همکاری موثر مهیا شود.

لازم به ذکر است  موضوع این تفاهم نامه، همکاری آموزشی و اجرایی در زمینه کشت قراردادی و تولید دانه کنجد به منظور تامین مواد اولیه تولید روغن کنجد به مدت دوسال فی مابین سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی و شرکت پنبه و دانه های روغنی خراسان وابسته به سازمان اقتصادی کوثر منعقد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید