Iranian Agriculture News Agency

تشکیل زنجیره ارزش گیاهان داروئی با مشارکت اتحادیه تعاونی‌های تولید گیاهان داروئی خراسان رضوی

جلسه توسعه کشت گیاهان داروئی با حضور مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهادکشاورزی، مدیر باغبانی استان، مدیرعامل اتحادیه گیاهان داروئی خراسان رضوی و فعالین بخش خصوصی استان در سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

تشکیل زنجیره ارزش گیاهان داروئی با مشارکت اتحادیه تعاونی‌های تولید گیاهان داروئی خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، مدیر امور باغبانی سازمان گفت: در حال حاضر حدود ۹۳ هزار هکتار زعفران در این استان کشت می شود و سطح زیرکشت کل زعفران کشور به ۱۲۰ هزار هکتار رسیده است. دو محصل دیگر حوزه گیاهان داروئی که بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده زیره سبز با سطح زیرکشت ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار و دیگری گیاه تخم شربتی است که حدود ۹۵ درصد سطح زیر کشت کشور را تشکیل می‌دهد از این رو  می‌طلبد که روی این دو محصول به طور ویژه کار شود.

مجری طرح گیاهان داروئی وزارت جهادکشاورزی گفت: بیشترین مشکلاتی که بخش خصوصی در حوزه گیاهان داروئی با آن روبروست کمبود اطلاعات فنی، کمبود دستگاه مکانیزه در کشت و کار گیاهان دارویی و ایجاد بازار برای محصول تولیدی است.

حسین زینلی افزود: با هماهنگی دفتر گیاهان دارویی وزارت و مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی و مشارکت اتحادیه گیاهان داروئی استان مقرر است زنجیره ارزش در گیاهان دارویی تشکیل شود و مشکلات موجود در این زمینه مرتفع شود.

زینلی خاطرنشان کرد: با معرفی شرکت های سرمایه گذاری بخش اتحادیه و ایجاد هلدینگ گیاهان دارویی در استان دستگاه های مکانیزاسیون خریداری و صنعت گیاهان دارویی ارتقا خواهد یافت. 

وی یکی از چالش‌های اساسی در این حوزه را سورتینگ گیاهان دارویی برشمرد و عنوان کرد: با مشارکت بخش خصوصی و حمایت های بخش دولتی سورتینگ گیاهان داروئی ارتقا خواهد یافت. استان خراسان رضوی یکی از استان های پیشرو در زمینه ایجاد کشاورزی قراردادی است و تاکنون چندین کشاورزی مبتنی بر قرارداد به ثبت و اجرا رسیده که باعث شده کشاورزان با قوت قلب بیشتری به تولید بپردازند.در این راستا اتحادیه گیاهان دارویی خراسان رضوی رسالت اصلی خود را برعهده خواهد گرفت.

حسین زینلی ادامه داد: در بخش بازار، دفتر گیاهان دارویی وزارت جهادکشاورزی تلاش می‌کند با ایجاد سامانه های مجازی اتحادیه را به عنوان نماینده اصلی خود معرفی کرده و اتحادیه گیاهان داروئی استان نیز می تواند مدیریت بازار گیاهان دارویی را به عهده بگیرد. با استفاده از این سامانه خدماتی همچون مشاوره، خرید، فروش و تبلیغات برای شرکت ها  پیاده سازی خواهد شد. استان خراسان رضوی ۷۰ درصد ارزش ریالی گیاهان دارویی کشور را در اختیار دارد و مزیت نسبی آن در این است که اکثر گیاهان دارویی خراسان رضوی گیاهان مقاوم به کم آبی هستند.

مجری گیاهان داروئی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: از جمله اقدامات مهمی که اتحادیه گیاهان داروئی استان  می تواند با کمک بخش دولتی اجرایی کند ایجاد مزارع تولید بذر گواهی محدود، ایجاد مراکز تولید پیاز سورت شده و عاری از بیماری و قارچ و ایجاد صندوق گیاهان دارویی است که مشکل کمبود نقدینگی در بازار تولید گیاهان دارویی را مرتفع می نماید و با سودآوری که در این بخش خواهد داشت نسبت به خرید دستگاه های با تکنولوژی بالا مشکلات کشاورزان را نیز مرتفع خواهد کرد.

وی در پایان تشکیل استارتاپ ها در حوزه گیاهان دارویی را باعث افزایش بازار فروش گیاهان دارویی در سطح کشور عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید