Iranian Agriculture News Agency

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از باغات قوچان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از باغات خسارت دیده قوچان بازدید کرد.

بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از باغات قوچان

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمد رضا اورانی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: کاهش دمای ۱۱ درجه‌ای در قوچان 129 میلیارد تومان  به باغ‌های گردو، بادام، انگور، سیب و گلابی  این شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی افزود:  سطح زیر کشت محصولات باغی در خراسان رضوی بالغ‌بر 330 هزار هکتار  است که عمده آنها  سیب، زعفران، انگور، انار، هلو، شلیل و گردو است و در سرمازدگی سال جاری به‌طور میانگین 10 تا 15 درصد محصولات باغی خسارت دیده است.

اورانی تغییر اقلیم  را یک مسئله حتمی  دانست و گفت: باید کشاورزان، باغداران و مدیران و مسئولان حوزه جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش ، رفتار و کردار را با توجه به تغییر اقلیم تغییر دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: برای اصلاح باغات باید  دما، رطوبت و دیگر موارد فنی طی  یک دوره ۱۰ ساله مورد مطالعه قرار گیرد.

محمدرضا اورانی  ادامه داد: برخی باغداران  قوچان برای باغات انگور و درختان هسته‌دار سایه‌بان ایجاد کرده‌اند که این اقدام می‌تواند در تابستان ۷ درجه نسبت به باغ‌های دیگر فاقد سایه‌بان ، کاهش دما ایجاد کرده و حتی تبخیر را ۳۵ درجه پایین می‌آورد و همین موارد نیز می تواند از سرمازدگی و تگرگ جلوگیری کند.

وی تاکید کرد: باید روش‌های بیمه محصولات کشاورزی دچار تغییر شود چون عمده بیمه محصولات، بیمه هزینه تولید است اما توقع کشاورز بیمه درآمداست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید