Iranian Agriculture News Agency

ایجاد سامانه استحصال و نگه‌داری آب باران در بادامستان‌های دیم خراسان رضوی

بادامستان‌های دیم خراسان رضوی، به‌ویژه منطقه کوهسرخ کاشمر (در سطح ۱۳ هزار هکتار) یک ژرم پلاسم غنی و بی‌نظیر در سطح دنیاست که حفظ و احیاء آن ضروری است.

ایجاد سامانه استحصال و نگه‌داری آب باران در بادامستان‌های دیم خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به اینکه در تولید بادام دیم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی معمول نیست؛ محصول تولیدی کاملا سالم است.

سید هاشم نقیبی افزود: در نظام دیم هدف، استفاده حداکثری از آب باران به عنوان آب سبز است ، مطابق تحقیقات انجام شده در خصوص اصلاح و احیاء باغات دیم موجود در اراضی شیب دار، ایجاد سامانه های استحصال و نگه داری آب باران می تواند به میزان زیادی اثرات تنش های ناشی از خشکسالی و پراکنش نامناسب باران را جبران کرده و به احیاء مجدد باغات دیم کمک کند.

وی ادامه داد: جهت ایجاد سامانه استحصال و نگه داری اب باران، روان آب ایجاد شده (از نواحی بین درختان که تراکم ریشه کم است  و سطح زمین نفوذ ناپذیرمی شود)  به محدوده سایه انداز درخت، درست در محل تجمع ریشه ها هدایت می شود که این موضوع باعث تجمیع آب در محدوده ریشه‌های درخت شده و نفوذ آب به عمق ریشه های درخت و ذخیره سازی مطلوب رطوبت را فراهم می سازد ، این عمل موجب می شود تا بارندگی مختصر، باعث نفوذ عمقی آب در محل حضور ریشه شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  گفت: به همین منظور در سال جاری در سطح 70 هکتار از باغات دیم کوهسرخ عملیات اصلاح و احیاء با ایجاد سامانه های استحصال و نگه داری آب باران در سال جاری انجام شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید