Iranian Agriculture News Agency

توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به پسته‌کاران

بارش باران و برف در روزهای اخیر و پتانسیل بالای آب باران و خصوصا آب حاصل از ذوب برف در انحلال املاح خاک باعث انتقال و تجمع املاح بر روی ریشه‌های درختان می‌شود .

توصیه‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به پسته‌کاران

به گزاری خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب افزود: در همین راستا  پسته کاران باید به منظور پیشگیری از عدم یکنواختی در سبز شدن درختان پسته، بد سبزی و خشک شدن درختان  نکاتی را رعایت کنند.

غلامحسین ساربان افزود: در باغات پسته  دارای آب و خاک شور و یا در باغاتی که به هر علت از جمله عدم مدیریت آبیاری، خاک شور شده باشد، به‌منظور آبشویی املاح تجمع یافته بر روی ریشه، ضرورت دارد بعد از بارش باران و ذوب برف موجود، آبیاری غرقابی سنگین انجام شود.

وی  گفت: پسته کاران خراسان رضوی باید به این نکته توجه کنند که در باغاتی که طوقه درخت در داخل آب قرار میگیرد از آبیاری باغ در دماهای کمتر از منفی هشت خودداری کنند.

ساربان ادامه داد: در باغات دارای خاک سدیمی و یا باغات دارای خاک شور و سدیمی به منظور بهبود نفوذ پذیری خاک و جلوگیری از تخریب ساختمان خاک، استفاده از مواد اصلاحی از جمله گچ با کیفیت مناسب، قبل از آبیاری توصیه می شود.

سرپرست معاونت بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: علاوه بر آبیاری غرقابی فعلی، در باغات پسته  دارای خاک شور، هر چه آبیاری اسفند ماه ( آب استارت درخت) به زمان سبز شدن درختان نزدیکتر باشد می تواند در کاهش تنش شوری به درختان در حال سبز شدن ، تاثیربیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید