Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه ساماندهی تولید و مصرف کود در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

اولین جلسه ساماندهی تولید ومصرف کود با حضور رئیس سازمان، سرپرست معاونت تولیدات گیاهی، مدیران زراعت، باغبانی و آب و خاک سازمان و نمایندگانی ازشرکت های تولیدکننده کود استان، روز سه شنبه دهم دیماه در اتاق جلسات سازمان برگزار شد.

برگزاری جلسه ساماندهی تولید و مصرف کود در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رئیس سازمان جهادکشاورزی در این جلسه اظهار کرد: ما  در استانی فعالیت می‌کنیم که ظرفیت‌های بالقوه ای چون گوگرد، معادن، کود مرغی، کود دامی و کمپوست را در اختیار دارد که می توان از این ظرفیت ها بهره برده  و علاوه بر تامین نیاز استان به کود، پاسخگوی نیاز سایر استانها نیز باشیم.

محمدرضا اورانی گفت:  تولیدکنندگان کود استان بسته های آموزشی ترویجی را در این خصوص تدارک دیده  تا در این راستا مدیریت ترویج ، با انعقاد تفاهم نامه آموزشی، این امر را اجرایی کند.

وی ادامه داد: 338هزار بهره بردار داریم  که جهادکشاورزی به تنهایی قادر به آموزش این تعداد بهره‌بردار نیست بنابر این  بخش خصوصی هم باید وارد عمل شود.

سرپرست معاونت تولیدات گیاهی سازمان نیز در این جلسه  بیان کرد: طی این سالها همیشه به موضوع آب، بها داده‌ایم و کمتر به خاک توجه شده است.

غلامحسین ساربان افزود: سرانه زمین قابل کشت در کشور 2 هزار مترمربع است. ،خاک کشور به شدت آسیب دیده و Ph آن افزایش یافته است. Ph خاک های استان 7.9 است درحالی که بهترین Ph خاک 6.5 تا 7 می باشد. قطعا این موضوع در آینده مشکلاتی به بار خواهد آورد.

 وی ادامه داد: در حوزه مواد آلی  خاک در خراسان رضوی  ، بهترین خاک استان در قوچان با 0.7درصد و ضعیف ترین آن در خواف با 0.2درصد ماده آلی است ، حال آنکه حداقل مجاز ماده آلی خاک نبایدکمتر از 1.5 باشد.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: قانون خاک در خردادماه98 تصویب شده و محیط زیست و جهادکشاورزی مکلف شده اند نسبت به راه اندازی دفتر خاک در استان‌ها اقدام کنند

جعفر جوادی افزود: در این راستا فارغ التحصیلان خاکشناسی را در جهادکشاورزی شهرستانها شناسایی کرده ایم که به عنوان مسئول امور خاک معرفی شده اند.

وی اظهار داشت: در حوزه خاک کشاورزی خیلی کمتر تحقیق شده و علت آن این بوده که قانونی برای دفاع از آن نداشته ایم.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باید فرایندها را به سمت اصلاح خاک پیش ببریم. تا مادامی که Ph  بالا باشد حلالیت کود در آب پایین خواهد بود که سبب کاهش چشمگیر تاثیر کودهای مصرفی خواهد شد.

در ادامه مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: خاک استان از حیث مواد آلی، حاصلخیزی و EC حداقل استاندارد را ندارد.

نیکپور افزود: تابحال به این سمت نرفته ایم که از ظرفیت های دامی بالای استان جهت غنی سازی خاک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون درحوزه جهادکشاورزی ارتباط موثری با تولیدکنندگان کود نداشته ایم، این موضوع نیازمند تشکیل انجمنی برای ساماندهی تولید کود در استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید