Iranian Agriculture News Agency

بهره‌گیری از علوفه‌های جایگزین برای تغذیه دام

جلسه ستاد تولیدات گیاهی با موضوع علوفه با حضور رئیس سازمان و معاونین و مدیران دراتاق جلسات برگزار شد.

بهره‌گیری از علوفه‌های جایگزین برای تغذیه دام

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این جلسه گفت: نگاه به علوفه نمی‌تواند تک‌‌بعدی باشد و باید اصلاح رفتاری، اصلاح الگوی کشت و استفاده از ظرفیت‌هایی که به آن توجه نشده یا کمتر توجه شده  در این راستا مد نظر قرار گیرد.

محمد رضا اورانی افزود: در صدور مجوزهای حالت کشت و صنعت در نظر گرفته نشده است و باید در صدور مجوز و هدایت متقاضیان سرمایه گذاری جدید کشت به همراه صنعت در نظر گرفته شود.

وی به  اصلاح الگوی مصرف در حوزه دام اشاره کرد و گفت: در طرح تغذیه دام که امور عشایر با همکاری مرکز تحقیقات اجرا کرده است، ضریب تبدیل علوفه به گوشت افزایش یافته و همانطور که این طرح در امور عشایر اجرا شده و در حوزه دام روستایی شروع شده، باید به‌عنوان یک سیاست در حوزه دام هدفگذاری شود.

اورانی ادامه داد: استفاده از ظرفیت و پتانسیل اراضی دیم یا اراضی آبی آیش، استفاده از علوفه‌های مستعد نظیر خارشتر ، کشت فراستانی و کشت فراسرزمینی از  دیگر راه‌های تامین علوفه مورد نیاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی همچنین استفاده از پسماند صنایع تبدیلی و فرآورده‌های کشاورزی را برای تامین علوفه یاد آورشد و اضافه کرد: ما در استان 70 هزار تن پوست پسته داریم که می‌توان با سیلو خشک کردن آن را در جیره دام و طیور قرار داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید