Iranian Agriculture News Agency

مصاحبه مدیر آب و خاک استان با رسانه های گروهی

نشست مدیر آب و خاک سازمان با خبرنگاران رسانه های گروهی به مناسبت روز جهانی خاک روز ۱۵ آذر ماه در دفتر مدیریت این برگزارشد.

مصاحبه مدیر آب و خاک استان با رسانه های گروهی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، جعفر جوادی در این جلسه اظهار داشت: در سال آینده چارت سازمانی و ردیف بودجه برای مدیریت خاک در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد خاکهای استان از شوری رنج می برند افزود: شوری خاک دارای یک حدی است که اگر از آن بیشتر شود ومستقیما در رشد محصول تاثیر می گذارد ولی بعضی از گیاهان تحمل به شوری دارند و در خاکهای شور محصول می دهند.

وی گفت :یکی از مشکلاتی که در خاکهای استان داریم کمبود ماده آلی است که کمتر از نیم درصد است، کمبود علوفه باعث می شود که بقایای گیاهی به خاک برنگشته و خاک بمرور زمان از نظر ماده آلی فقیر شود.

مدیر آب و خاک سازمان عنوان نمود : کمبود ماده آلی خاک  باعث عدم جذب بعضی از عناصر ، ایجاد بستر نامناسب برای گیاه و نیاز به استفده از کودهای شیمیایی برای رشد گیاه میشود.

جعفرجوادی بیان کرد: خراسان رضوی خرده مالک ترین استان کشور استان که بحث خرده مالکی بر استفاده بهینه  و بهره وری از خاک تاثیر می گذارد،  خرد بودن قطعات مدیریت واحد را دچار معزل می کند  .

وی اظهار داشت  : برخی عمده مالکین به این سطح از آگاهی رسیده اند که قبل از کشت آزمایش خاک انجام می دهند وبا توجه به کمبود احتمالی، از کود متناسب با نیاز غذایی  محصولی که کشت کرده اند برای تقویت خاک استفاده می کنند.

مدیر آب و خاک سازمان از تصمیمی قطعی برای سد ارداک خبرداد که در آینده ای نزدیک اعلام خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید