Iranian Agriculture News Agency

خشکسالی علت کاهش ۷۵ درصدی تولید زعفران در سرایان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان گفت: استمرار خشکسالی، کاهش بارندگی ها و سرمازدگی در سال زراعی گذشته، کاهش ۷۵ درصدی برداشت طلای سرخ را در مزارع کشاورزی شهرستان سرایان در سال جاری رقم زده است.

خشکسالی علت کاهش ۷۵ درصدی تولید زعفران در سرایان

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، «محمدرضا صفایی» با اشاره به وجود سه هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع زیر کشت زعفران و تولید سالانه بالغ بر ۱۲ تن زعفران خشک در این شهرستان، کاهش ۷۵ درصدی تولید محصول طلای سرخ را در سال جاری پیش بینی کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان کاهش بارندگی ها و خشکسالی در سال زراعی گذشته بخصوص در نیمه دوم سال ۹۹ و عدم تامین نیاز آبی و بروز آسیب رشدی در روند تغذیه پیازهای دختری را متذکر شد و وجود زمستان خشک همراه با سرما و یخبندان مداوم که به مدت ۲۰ روز با دمای زیر صفر درجه در دوره فعالیت پیاز زعفران همراه شد را از دلایل اصلی کاهش تولید، نسبت به سال‌های گذشته برشمرد.

وی در ادامه با توجه به استمرار خشکسالی‌ها، پیش‌بینی‌ها را مبنی بر تولید کمتر از پنج تن زعفران خشک در مزارع زعفران شهرستان در سال جاری عنوان کرد که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل با کاهش ۷۵ درصدی تولید روبرو است.

صفایی در ادامه با تصریح بر اینکه در چند سال اخیر با روند استمرار خشکسالی‌ها در منطقه، اعتباری از سوی سازمان ستاد مدیریت بحران برای آبرسانی به ۶۰۰ هکتار مزارع زعفران روستاهای کوهپایه سرایان اختصاص نیافته است، خاطرنشان کرد: کشاورزان منطقه با هزینه شخصی نسبت به آبرسانی مزارع زعفران خود اقدام کردند که با توجه به کاهش درآمد آنان در چند سال اخیر هزینه های سنگینی را بر آنان تحمیل کرده است.

وی بیان کرد: بر طبق دستورالعمل ابلاغی به جهاد کشاورزی، مراکز خرید و تعاون روستایی در سال جاری موظف به خرید زعفران از کشاورزان با قیمت هر کیلوگرم زعفران نگین ۲۰۵ میلیون ریال، شبه نگین ۱۶۰ میلیون ریال، پوشال مرغوب ۱۵۵ میلیون ریال و زعفران دسته ۱۱۰ میلیون ریال بدون سقف هستند، تصریح کرد: کشاورزان سرایانی در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت زعفران در بازار نسبت به کف تعیین شده بوده و این روند باعث خوشحالی بهره برداران در منطقه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرایان خاطرنشان کرد: در فصل برداشت زعفران بالغ بر چهار هزار و ۶۰۰ نفر بهره‌بردار به صورت مستقیم از اوایل آبان تا اواخر آذر در شهرستان سرایان مشغول برداشت زعفران خواهند بود. 

وی متوسط برداشت زعفران از مزارع شهرستان را در سال های عادی و بدون حوادث غیرمترقبه حدود چهار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

صفایی با بیان اینکه این شهرستان از نظر کمی رتبه دوم استان را در تولید زعفران و از نظر کیفی بر اساس آزمایش‌های انجام شده بهترین زعفران را دارد، گفت: زعفران سرایان از نظر کیفی در استان و خارج از آن بی‌نظیر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید