Iranian Agriculture News Agency

فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان نیازمند حمایت ملی

رئیس سازمان گفت: زرشک زعفران عناب محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است که استان رتبه دوم تولید زعفران و رتبه اول تولید زرشک و عناب را در کشور دارد و از این استان به عنوان استان طلای سرخ یاد می شود.

فرآوری و صادرات مناسب محصولات مزیت دار استان نیازمند حمایت ملی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی از افزایش سطح زیرکشت زعفران در خراسان جنوبی خبر داد و افزود:  سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی  17 هزار و 152 هکتار است که شهرستان قاینات با پنج هزار و 88 هکتار سطح زیر کشت و تولید 22 تن و 738 کیلوگرم زعفران، رتبه نخست تولید این محصول را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: پیاز زعفران به قیمت هر کیلوگرم پنج هزار تومان تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد و برای تامین آن در حال حاضر مشکلی در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت زعفران و رتبه دوم تولید این محصول در کشور را دارد که در حال حاضر 32 هزار و 282 بهره‌بردار زعفران در خراسان جنوبی فعالیت می‌کنند که خرده‌مالکی مشکل عمده استان در این حوزه محسوب می‌شود.

قوسی بیان کرد: در سال گذشته 70 هزار و 155 کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شد که با توجه به کیفیت و نوع جمع‌آوری محصول از کیلویی هفت میلیون تومان تا 12 میلیون تومان به فروش رسید.

وی گریزی به صادرات زعفران زد وگفت: صادرات این محصول از مبدا استان صورت می‌گیرد اما تعرفه‌های بالای صادراتی سبب شده بازار کشورهای پرمصرف مانند هندوستان در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد. قیمت پایین زعفران به تناسب افزایش قیمت سایر کالاها و محصولات سبب کاهش انگیزه کشاورزان می‌شود همچنین با توجه به شیوع بیماری کووید 19 خرید و فروش این محصول با ارزش، دچار نوسان و مشکلاتی شده و صادرات نیز با سخت‌گیری و به کندی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با فرآوری محصول زعفران در استان گفت: سالانه حدود 300 کیلوگرم قرص زعفران، 2 تن و 200 کیلوگرم پودر، 2 تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود اما در زمینه فراوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید