Iranian Agriculture News Agency

بازدید رییس سازمان به همراه استاندار خراسان جنوبی از پروژه‌های آماده بهره‌برداری هاب شتر

رییس سازمان به همراه استاندار خراسان جنوبی صبح امروز دوشنبه از پروژه‌های آماده بهره‌برداری طرح هاب (مرکز منطقه‌ای) شتر که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این استان در دست اجراست، بازدید کرد.

بازدید رییس سازمان به همراه استاندار خراسان جنوبی از پروژه‌های آماده بهره‌برداری هاب شتر

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، قوسی رییس سازمان جهادکشاورزی و حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی با همراهی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مسوولان استانی از ایستگاه تحقیقات شتر و گونه‌های مرتعی طرح هاب شتر بازدید کرد.

این ایستگاه موسوم به مرکز "به نژادی شتر" به عنوان بخش پیشران طرح هاب شتر در دشت بجد شهرستان بیرجند واقع است.

در حال حاضر در این مرکز که ظرفیت ۵۰۰ شتر شیرده صنعتی را دارد، ۲۰۰ نفر شتر موجود است و از ۱۱۸ هکتار اراضی مستعد کشت گونه‌های مرتعی استان نیز سه هکتار زیر کشت تمامی گونه‌های گیاهی منطقه است.

این ایستگاه با هدف تولید گونه‌های برتر ژنتیکی شتر برای گله‌های روستایی، تحقیقات درخصوص گونه‌های مرتعی بوم استان و توسعه آنها و نیز تولید علوفه و شیر برای مصرف در استان راه‌اندازی می‌شود.

۲ هدف دیگر از راه‌اندازی این مرکز پیشرانی در نوآوری و فناوری در پرورش شتر و تولید گونه‌های مرتعی و نیز ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی برای دانشجویان و مرکز تحقیقات کشاورزی است.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ایجاد این ایستگاه ۱۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده و زمینه اشتغال مستقیم هفت نفر را نیز فراهم آورده است.

این مجموعه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون با ۲۰۰ نفر شتر و سه هکتار سطح زیر کشت گونه‌های گیاهی آماده بهره‌برداری است.

میدان عرضه دام و کشتارگاه دام سبک و سنگین در حاشیه شهر نهبندان و ایستگاه قرنطینه حیدرآباد از دیگر پروژه‌هایی است که استاندار خراسان جنوبی امروز با هدف بررسی وضعیت موجود و رفع نواقص احتمالی در راستای اصلاح شرایط و آمادگی برای بهره‌برداری از آنها بازدید می‌کند.

طرح ایجاد مرکز منطقه‌ای پرورش شتر (هاب) سال ۱۳۹۸ با هدف افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان جنوبی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان آغاز شد و یکی از مناطق هدف اجرای این طرح شهرستان نهبندان است.

خراسان جنوبی دومین استان دارای جمعیت شتر (۳۰ هزار نفر) است که براساس آخرین آمار رسمی سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت و یک هزار و ۵۰۰ تن شیر خام شتر در این استان تولید می‌شود.

با اجرای طرح هاب شتر هشت هزار فرصت شغلی در استان خراسان جنوبی ایجاد و ظرفیت تولید محصولات نیز به ۲۵ هزار تن خواهد رسید.

در حال حاضر ۹۵ درصد وسعت خراسان جنوبی را عرصه‌های بیابانی تشکیل می‌دهد لذا وضعیت بیابانی و مرتعی استان قابلیت افزایش جمعیت شتر را دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید