Iranian Agriculture News Agency

مبارزه با بیماری زنگ زرشک در سطح۱۲۵۰هکتار از اراضی خراسان جنوبی

مدیر حفظ نباتات سازمان از انجام مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی خبر داد.

مبارزه با بیماری زنگ زرشک در سطح۱۲۵۰هکتار از اراضی خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی یوسفی مدیر حفظ نباتات سازمان از انجام مبارزه مکانیکی و شیمیایی با بیماری زنگ زرشک در هزار و ۲۵۰هکتار از باغ‌های زرشک خراسان جنوبی خبر داد و گفت: شهرستانهای درمیان، زیرکوه، بیرجند، سربیشه و قاین را از شهرستانهای درگیر با این بیماری بوده اند.

 یوسفی اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۴۵۰ هکتار مبارزه شیمیایی و ۸۰۰.۵ هکتار مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) در باغات درگیر این بیماری انجام شد.

وی افزود: در شهرستان درمیان ۲۰۰هکتار مبارزه شیمیایی و ۱۰۰هکتار مبارزه غیرشیمیایی، در شهرستان زیرکوه ۱۶۲هکتار مبارزه شیمیایی و ۶۰۰هکتار مکانیکی، در شهرستان بیرجند ۶۶هکتار مبارزه شیمیایی، شهرستان سربیشه ۲۰هکتار شیمیایی و در شهرستان قاینات نیم هکتار مبارزه شیمیایی و نیم هکتار  مبارزه غیرشیمیایی انجام شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح آلوده به بیماری زنگ زرشک در سال زراعی جاری هزار و ۱۷۲هکتار بوده است، افزود: در برخی از باغات به دلیل شدت بیماری چند بار مبارزه انجام شده است.

وی بیان کرد: مبارزه مکانیکی (غیرشیمیایی) شامل هرس و سوزاندن شاخه‌های آلوده، نصب کارت در باغ، خروج شاخ و برگ‌ و میوه آلوده از باغ و در روش مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم مناسب به محض مشاهده علایم، با راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات است.

وی ادامه داد: در صورت مبارزه نکردن به موقع و اصولی با بیماری زنگ جارویی زرشک، به ۳۰تا۳۵ درصد باغات خسارت وارد می‌شود و میوه های خشک و کم آب هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خشکسالی‌های متوالی، رعایت نکردن دوره آبیاری، ضعف درختان ناشی از فقر خاک‌های این باغات از لحاظ مواد غذایی، پراکندگی نامناسب بارندگی‌ها و نوسانات دمایی شدید را علل بروز بیماری زنگ جارویی زرشک عنوان کرد.

مهدی یوسفی، پایش مستمر باغات زرشک، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کشاورزان، تجهیز ناوگان سمپاشی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها برای انجام دقیق و بموقع سمپاشی، استفاده از نیرو‌های بسیج سازندگی در شهرستانها برای اجرای عملیات مبارزه و کنترل این بیماری، توصیه به انجام هرس و مبارزه شیمیایی و توزیع سموم رایگان برای تشویق کشاورزان برای انجام به موقع مبارزه با این بیماری را از اقدامات جهاد کشاورزی برای کنترل بیماری زنگ زرشک برشمرد.

علائم بیماری زنگ زرشک شامل ظهور لکه‌های زرد یا نارنجی رنگ روی سطح برگ، ساقه‌های جوان و میوه‌ها در ابتدای شروع بیماری است و سپس با پیشرفت بیماری، علائم جارویی شدن در درختان ظاهر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید