Iranian Agriculture News Agency

ارائه برنامه‌های توسعه کشاورزی استان به رییس جمهور توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

رییس سازمان شامگاه (19 شهریور) در جلسه شورای اداری خراسان جنوبی که با حضور رئیس جمهور در استانداری برگزار شد، با اشاره به طرح توسعه نهضت گلخانه ای در خراسان جنوبی گفت: زیرساخت های این مجتمع ها در تمامی شهرستان ها در حال تکمیل شدن است، لذا باید تسهیلات کم بهره برای احداث سازه ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا مشغول بکار شوند.

ارائه برنامه‌های توسعه کشاورزی استان به رییس جمهور توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، « غلامرضا قوسی»  اظهار داشت: بخش کشاورزی استان در حوزه اعطای تسهیلات کم بهره به متقاضیان نیازمند توجه ویژه دولت است.

وی با بیان اینکه 28 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیش از 41 درصد روستائیان استان 70 درصد درآمد آنها از بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه 900 هزار تن ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی استان است، افزود: بیشتر محصولات کشاورزی استان شامل عناب، زرشک، زعفران و پسته است که ارزش اقتصادی بالایی دارند.

قوسی با اشاره به برخی چالش‌های بخش کشاورزی با توجه به خشسالی و میزان آبدهی قنوات و چاههای کشاورزی، گفت: پایین رفتن سفره آب در استان کیفیت منابع آبی و خاک را کاهش داده است که این راندمان و عملکرد و بهره وری تولید را کاهش داده است.

وی با بیان اینکه سند سازکاری با کم آبی در استان تدوین و تهیه شده است، افزود: این سند در حوزه بخش کشاورزی شامل سه پروژه سازه ای، غیرسازه ای و افزایش تولید است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در زمینه سیستم های نوین آبیاری در استان 32 هزار هکتار پروژه سیستم تحت فشار ایجاد شده است، گفت: همچنین در حال حاضر 12 هزار هکتار در حال اجرا و 25 هزار هکتار نیز آماده اجرا است که اگر منابع آن تامین شود اجرا می شود.

قوسی با اشاره به اینکه تا امروز 1072 کیلومتر از قنوات استان بازسازی شده  اند که 25 درصد کل قنوات استان است، اظهارداشت: شناسنامه همه قنوات آماده است و در صورتی که اعتبار ویژه به استان تخصیص یابد می توانیم 50 درصد قنوات استان را تا پنج سال آینده احیا و بازسازی کنیم.

وی با اشاره به طرح توسعه نهضت گلخانه ای در استان، گفت: زیرساخت های این مجتمع ها در تمامی شهرستان ها در حال تکمیل شدن است، لذا باید تسهیلات کم بهره برای احداث سازه ها در اختیار جوانان قرار گیرد تا مشغول بکار شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکل و چالش اصلی محصولات استراتژیک استان این است که درصد کمی از آنها فراوری و بسته بندی می شود، افزود: احداث واحدهای فراوری محصولات کشاورزی در خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه دولت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید