Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشت علوفه هیدروپونیک در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی به همراه رییس سازمان جهادکشاورزی استان و تنی چند از مسئولین و مدیران استانی از واحد کشاورزی دانش بنیان کشت بافت خاوران در شهرستان خوسف بازدید کردند.

توسعه کشت علوفه هیدروپونیک در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی در این بازدید گفت: توسعه کشت علوفه هیدروپونیک به طور ویژه در دستور کار استان است و علاقه‌مندان به کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای حمایت می‌شوند.

"حمید ملانوری" کشاورزی را از محورهای اصلی توسعه‌ای و اقتصادی استان خواند و افزود: در استانی مثل خراسان‌ جنوبی که کویری، خشک، کم‌آب و کم‌بارش است، مدیریت منابع آبی ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: بهترین شیوه برای مدیریت منابع آبی و توسعه بخش کشاورزی این است که کشاورزی را به سمت صنعتی شدن ببریم و سعی کنیم با کمترین میزان آب مصرفی، تولید را در واحد سطح افزایش دهیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: یکی از راهکارهای مؤثر در زمینه افزایش تولید در بخش کشاورزی که مصرف آب را کم می‌کند و به محیط زیست نیز کمتر آسیب می‌رساند، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است.

وی افزود: ما باید کشت‌های گلخانه‌ای با گونه‌هایی که باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند را توسعه دهیم.

ملانوری گفت: صنعت گلخانه، مدت‌هاست در استان مورد توجه قرار گرفته و الان هم در قالب نهضت گلخانه‌ای در حال توسعه این زیرساخت مهم هستیم.

وی بیان کرد: در کنار تولید محصولات کشاورزی، تامین نهاده‌های دامی به ویژه علوفه از نیازهای مهم استان است.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام موجود در استان افزود: این دام‌ها باید تعلیف شوند در حالی که خشکسالی‌های اخیر، تولید نهاده‌ها را به شدت متاثر ساخته است.

وی اظهار داشت: با توجه به این شرایط، کشت علوفه هیدروپونیک به ویژه در مجموعه‌های گلخانه‌ای استان دنبال می‌شود.

ملانوری با اشاره به اقدامات خوبی که در مجموعه کشت بافت خاوران صورت گرفته است گفت: در این مجموعه به همت بخش خصوصی، فعالیت‌های قابل تحسین انجام شده است.

وی افزود: اخیرا در قالب برنامه‌های ستاد توسعه خاوران، تفاهم‌نامه‌ای برای کشت علوفه به روش هیدروپونیک امضا شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: افرادی که به موضوع کشت‌های هیدروپونیک و گلخانه‌ای علاقه‌مند هستند، با پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت و واگذاری زمین در شهرک‌های گلخانه‌ای حمایت می‌شوند.

تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به روش هیدروپونیک در جهان و ایران گسترده شده و اخیرا تولید علوفه هیدروپونیک نیز توسعه‌ یافته است.

تولید علوفه به روش هیدروپونیک در گلخانه و بدون استفاده از خاک است. بنابراین این روش در هر منطقه با هر آب و هوایی قابل‌ اجرا است همچنین زمان خاصی برای تولید محصولات با این روش وجود ندارد و در هر زمانی از سال می‌توان علوفه سبز را تولید کرد.

کود و سموم در این روش استفاده نمی‌شود و مصرف آب و انرژی کاهش می‌یابد

استاندار خراسان جنوبی عصر امروز (یکشنبه) با هدف اطلاع از روند انجام کار، بررسی موانع تولید و کمک به توسعه فعالیت‌های شرکت دانش بنیان کشت بافت خاوران در راستای برندسازی محصولات استراتژیک استان از این مجموعه بازدید کرد.

شرکت دانش بنیان کشت بافت خاوران که در زمینه تولید انواع نهال عناب، علوفه هیدروپونیک و گل رز گلدانی فعالیت می‌کند، در روستای تقاب شهرستان خوسف ایجاد شده است و ۹۰ درصد عوامل اجرایی و نیروهای فنی آن را بانوان تشکیل می‌دهند.

این مجموعه که بزرگترین آزمایشگاه میکروبیولوژی کشور را راه‌اندازی کرده، به روش کشت بافت به تولید عناب، زرشک و انجیر می‌پردازد و با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد ریال در زمینی به مساحت هزار و ۶۰۰ مترمربع ایجاد شده و زمینه اشتغال مستقیم ۱۲ نفر را فراهم آورده است.

تولید روزانه حدود یک تن علوفه هیدروپونیک، عناب تاجیک بر پایه عناب‌های بومی منطقه با درشتی ۵ تا ۶ برابر عناب‌های موجود و تولید گل رز در بزرگترین گلخانه پرورش و تکثیر گل رز گلدانی از موفقیت‌های این شرکت دانش بنیان است.

شرکت کشت بافت خاوران، شناسنامه‌دار کردن نهال عناب، زرشک و رعفران و نیز پیاز نرگس و زعفران را در کنار اجرای طرح سورتینگ و بسته‌بندی عناب و زرشک در برنامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید