Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه خبر داد:

بزرگترین کلکسیون عناب کشور در سربیشه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه با بیان اینکه بزرگترین کلکسیون عناب کشور با هدف بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در سربیشه اجرا شده است،گفت: با هدف افزایش و حفظ ژرم پلاسم عناب در استان به عنوان قطب تولید عناب کشور، بررسی سازگاری گونه‌های مختلف عناب و مقایسه صفات مورفولوژیکی آن‌ها و انتخاب ارقام برتر بسته به نیاز، ایجاد محیطی آموزشی و پژوهشی (کانون یادگیری)، تعداد ۳۴ اکوتیپ عناب درقالب کلسیون عناب از سراسر کشور جمع آوری شده است.

بزرگترین کلکسیون عناب کشور در سربیشه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی افزود: این کلکسیون بزرگترین کلکسیون عناب کشور است که ثبت کامل مشخصات فنوتیپی اکوتیپ‌های موجود وشناسه دار کردن مولکولی اکوتیپ‌های موجود با استفاده از نشانگر‌های مولکولی ISSR و چاپ ۳ کتاب در خصوص عناب دراین زمینه تاکنون دراین کلکسیون محقق شده است.

وی درخصوص کار‌های علمی مفید که تاکنون دراین کلکسیون انجام شده اظهار داشت: همکای با دانشگاه‌های معتبر در خصوص اجرای پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری با محوریت عناب و همکاری با پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران در خصوص تکثیر عناب از طریق قلمه نیمه خشبی عناب و ریشه دار شدن در شرایط گلخانه‌ای انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد : همچنین انجام پیوند عناب برای اولین بار ، پیگیری و تاسیس اولین نهالستان مجوزدار عناب در سطح استان ، همکاری با مرکز تحقیقات استان در خصوص اجرای طرح‌های تحقیقاتی بخصوص در مباحث تغذیه‌ای عناب ازجمله کار‌های علمی مفید وموثر انجام شده دراین مجوعه است.

جوادی بیان کرد: با توجه به ثبت اطلاعات اکوتیپ‌های موجود و انتخاب اکوتیپ‌های برتر در حال پیگیری جهت ثبت ارقام جدید در کلکسیون از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی هستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید