Iranian Agriculture News Agency

مرمت و بازسازی ۳۶ رشته قنات در شهرستان در میان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان با اشاره به احیا، مرمت و بازسازی ۳۶ رشته قنات به طول ۵.۷ کیلومتر از سال گذشته تا کنون، اعتبارات هزینه شده در این زمینه را ۴.۱۵میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این تعداد قنات احیا شده ۱۲ رشته قنات به طول سه ونیم کیلومتر با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی انجام شده است.

مرمت و بازسازی ۳۶ رشته قنات در شهرستان در میان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، سید محسن نصیرائی افزود: ۱۵رشته قنات به طول ۲.۷۵ کیلومتر با اعتبار ۲/۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران و ۹ رشته قنات هم با اعتبار ۱.۲ میلیارد ریال به طول ۱.۱۷ کیلومتر در سال ۹۸-۹۹  احیا، مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان اینکه در شهرستان درمیان ۶۶۷ قنات دایر وجود دارد، گفت: تعداد زیادی از قنوات به خصوص در بخش قهستان و بخش مرکزی وجود دارد که آب در مادر چاه قنات به علت فرسودگی طول مسیر قنات و یاً مرمت های غیر اصولی( به دلیل اضطرار اهالی روستا و مالکین قنات )، آبدهی  خیلی کم شده و یا قنات از آب دهی افتاده بود که در اثر مجموعه عملیات های احیا و مرمت قنوات در شهرستان درمیان این موارد رفع و آبدهی قنات به حد ماکزیمم خود نزدیک شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان درمیان با اشاره به قنات شاه علی نگینان یکی از قنات های خشک که در سال 98. احیا شده است، افزود: این قنات از محل اعتبارات ۹۷ است که در سال ۹۸-۹۹ عملیات اجرایی شامل احیا و مرمت آن به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس  نرخ های اعلام شده و مصوب سازمان جهاد کشاورزی استان هر متر احیا و مرمت و بازسازی قنوات از ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد، گفت: شهرستان درمیان قنوات شاخص و تاریخی با میزان آبدهی و دبی منحصر به فردی دارد که باید مدنظر مسئولین استان و شهرستان قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان افزود: شرکا و خرده مالکان فراوانی از این قنوات ارتزاق می کنند و در بعضی حوزه ها و بخش های شهرستان درمیان مثل بخش قهستان عمده منابع آبی را قنوات تشکیل داده اند و شاهرگ اقتصادی کشاورزی این بخش و جمعیت روستایی ساکن در آن همین قنوات سالخورده و فرسوده بوده که نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

نصیرائی با بیان اینکه توجه به احیا و مرمت قنوات در روستاها بر همه بخش های عمرانی و خدماتی اولویت دارد، اظهار کرد: آب مایه آبادانی و تولید در روستاها است و نبود آب باعث تخلیه روستا، مهاجرت به شهرها و نابودی تولید و اقتصاد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید