Iranian Agriculture News Agency

تولید علوفه ارزان قیمت درشهرستان سربیشه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه تولید علوفه ارزان قیمت بنام خارشتر درشهرستان سربیشه درسطح ٢۰۰ هکتار خبر داد و گفت: خارشتریکی از گیاهان سازگار با آب هایی با درجه سختی بالا، قابلیت رشد در شرایط بیابانی خشک و نیمه خشک را دارد و توسعه آن از طریق قلمه زدن و کاشت بذر می باشد و به صورت خودرو در دشت ها سبز می شود.

تولید علوفه ارزان قیمت درشهرستان سربیشه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی افزود: از گیاهانی است که محصولات آن به صورت مستقیم و غیر مستقیم در صنایع دام ، صنایع غذایی و صنایع داروئی مورد استفاده قرار می گیرد از گل های ان برای پرورش زنبور عسل و تولید عسل خارشتر استفاده کرد.

وی بیان داشت: از مزایای خار شتر نسبت به یونجه می توان به:  نیاز ابی پایین، هزینه کاشت و نگه داری کمتر، قابلیت نگه داری بیشتر و چند وجهی بودن خواص خارشتر جهت استفاده در صنایع دامی تولید عسل و طب سنتی نام برد

مدیرجهادکشاورزی سربیشه عنوان کرد: علاوه بر ان کشت خارشتر در مراتع و اراضی بایر مانع بلند شدن گرد و غبار و خنثی کردن انتقال ذرات شن و خاک به اراضی توسط باد در حاشیه بیابان ها می شود.

مریم جوادی بایگی اظهارداشت: ارزش غذایی خارشتر به عنوان خوراک دام می توان از نظر کیفیت با علوفه متوسط مقایسه نمود. از نظر میزان پروتئین قابل توجه بوده و فسفر ان بالاتر از یونجه است. قابلیت هضم بالایی دارد.به صورت علوفه خشک یا سیلو شده قابل استفاده برای دام بوده و می توان جایگزین مخلوط کاه و یونجه کرد.

 وی بیان کرد: سطح تولید محصول خارشتر درشهرستان که به صورت مکانیزه کاشت وبرداشت میشود ٢۰۰ هکتار می باشد.که باتوجه مزایای بیشماراین محصول جهت تعذیه دام ها به ویژه شتر وتوسعه پرورش شتر درشهرستان ;شاهد افزایش سطح زیر کشت آن درشهرستان خواهیم بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سربیشه گفت: تولید این علوفه بسیارارزان برای دام می باشدویکی از محصولات ان ترنجبین می باشد که برای دارو و صادراتذ استفاده می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید