Iranian Agriculture News Agency

لزوم مبارزه همگانی با جوندگان مضر در مزارع و باغات استان

مدیر حفظ نباتات سازمان گفت: جوندگان علی الخصوص انواع موشها یکی از آفات مهم و خطرناک هستند که می توانند خسارت بسیار زیادی به بخش کشاورزی بویژه مزارع، باغات، سیستم‌ها و تأسیسات آبرسانی وارد کنند.

لزوم مبارزه  همگانی با جوندگان مضر در مزارع و باغات استان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی یوسفی افزود : محصولات زراعی پاییزه استان شامل زعفران ، یونجه، کلزا ، گندم وجو در معرض خسارت جوندگان مضر همچون موش‌های کور، موش ورامین، و تشی هستند.

وی با بیان اینکه مبارزه با جوندگان مضر در مزارع یک ضرورت است، اظهار داشت:  عوامل متعددی باعث تکثیر و افزایش جمعیت موش ها می‌شود که در سال‌های اخیر می توان به فراوانی مواد غذایی در دسترس موشها، ریزش کمباین ها، ریزش غلات و سایر بذور در حین برداشت و حمل ونقل، افزایش سطح زیر کشت زعفران، تغییرات آب و هوایی و کاهش یخبندانهای زمستانه، کم شدن دشمنان طبییعی مثل مار و پرندگان شکاری در عرصه های کشاورزی و منابع طبیعی استان اشاره کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به روشهای مدیریت و کنترل موشهای مضر در بخش کشاورزی، گفت: روشهای اصلی مبارزه با موشها شامل روشهای مکانیکی (از قبیل تله گذاری، آبیاری و غرقاب، شخم زدن، خراب کردن لانه ها با بیل و...) ، بیولوژیکی (استفاده از جانوران شکارچی)  و شیمیایی (استفاده از انواع طعمه مسموم و...) است که به صورت تلفیقی و آگاهانه و با زمان بندی مناسب باید به کار برده شوند تا تراکم و جمعیت آفت به حدی کاهش یابد که خسارتی وارد نکند.

یوسفی با اشاره به اینکه هدف از مبارزه با موش‌‌ها حذف کامل موشها از طبیعت نیست، افزود: هرچند از طریق شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی و خصوصی عملیات پروب برداری و شناسایی انجام میگیرد ولی این کافی نبوده و لازم است کشاورزان محترم نسبت به رصد و پایش مزارع خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه نخست سال جاری در سطح 3860 هکتار در مزارع و باغات خراسان جنوبی مبارزه با جوندگان مضر بخش کشاورزی صورت گرفته است گفت : کشاورزان عزیز میبایست به مراکز و مدیریتهای جهاد کشاورزی و یا کلینیک های گیاهپزشکی سطح استان مراجعه  تا از جدید ترین روشهای مبارزه مطلع شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید