Iranian Agriculture News Agency

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برداشت زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: با توجه به شیوع کرونا و مشکلاتی که درخصوص تامین نیروی کارگری وجود دارد، امسال باید پروتکل‌های بهداشتی در جمع‌آوری محصول و باز کردن گل زعفران رعایت شود.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برداشت زعفران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدرضا اکبری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران اظهار کرد: برای برداشت گل زعفران در خراسان جنوبی دستگاهی برای این منظور در برخی شهرستان‌ها وجود دارد که سال گذشته نیز برای برداشت محصول از آن استفاده شد.

وی بیان کرد: امسال از طریق رایزنی که با پارک علم و فناوری استان انجام شده است برای برداشت زعفران بدون دخالت دست و با کیفیت بهتر از این دستگاه استفاده خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در شهرستان طبس نیز دستگاهی تولید شده که اگر تایید شود در سایت مکانیزاسیون بارگذاری خواهد شد و کشاورزان قادر به استفاده از این دستگاه برای برداشت محصول خواهند بود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مرتبط با برداشت، پَر کردن، خشک کردن و بسته‌بندی زعفران نیازمند نیروی کار زیاد است که بخشی از این اقدامات در محیط‌های بسته انجام می‌شود.

اکبری گفت: در تمامی مراحل تهیه این محصول باید پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا مورد توجه ویژه کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

وی تاکید کرد: کارگران برداشت گل زعفران باید قبل از ورود به مزرعه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توجیه شوند و دست‌های خود را با آب و صابون شست و شو دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین کارگران باید در زمان برداشت محصول، رعایت فاصله اجتماعی حداقل یک و نیم متری با کارگر مجاور را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی رتبه نخست کیفیت محصول زعفران را در کشور دارد گفت: زعفران‌کاران دقت داشته باشند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و خشک کردن محصول در مکان و محیط مناسب، استفاده نکردن از حشره‌کش در محیط مربوطه و استفاده از توری‌های ابریشمی برای خشک کردن محصول، کیفیت زعفران استان را حفظ کنند.

خراسان جنوبی رتبه دوم سطح زیر کشت زعفران را پس از خراسان رضوی داراست و رتبه نخست کیفیت محصول زعفران را در کشور دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید