Iranian Agriculture News Agency

پایش ادامه دار و آمادگی یک ماهه برای مقابله مجدد با ملخ های صحرایی

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی گفت: بلافاصله بعد از اتمام عملیات مبارزه با ملخ های صحرایی در بهار، روی گوشی همه همکاران در جهاد کشاورزی شهرستان اپلیکیشن (نرم افراز جهانی فائو) برای پایش و ردیابی ملخ های صحرایی نصب شد تا در هر نقطه ای که مشکلی وجود داشت با استفاده از این نرم افراز به فائو اطلاع رسانی کنند.

پایش ادامه دار و آمادگی یک ماهه برای مقابله مجدد با ملخ های صحرایی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی یوسفی مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی به پایش حدود 250 هزار هکتار از عرصه های طبیعی و کشاورزی استان اشاره و اظهارکرد که هرچند پایش، همه نقاط استان را شامل شد اما تمرکز روی پنج شهرستان درگیر بود و این رصدها و پایش ها همچنان ادامه دارد.

به گفته مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در روزهای پایانی مقابله با ملخ های صحرایی امکانات و تجهیزاتی برای استان و نقاط درگیر آفت خریداری و به امکانات و تجهیزات قبلی اضافه شد اما هنوز هم کمبود در حوزه نیروی انسانی، هزینه برای خرید امکانات و تجهیزات و سموم پابرجاست.

وی با بیان این که خراسان جنوبی آمادگی های ضمنی برای مقابله با ملخ های صحرایی حداقل طی 20 روز تا یک ماه براساس به روز رسانی های انجام شده را دارد، افزود: اگر ملخ ها بیش از این باقی بمانند چون دیون قبلی حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان است نمی توان پاسخ گوی نیازهای مقابله ای بود.

یوسفی مهم ترین چالش سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با ملخ های صحرایی را کمبود سم پاش و تهیه سموم با توجه به گرانی آن دانست و خواستار پیگیری مسئولان و مقامات استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقق دیون شد.

وی این موضوع را هم متذکر شد که سازمان حفظ نباتات کشور مدعی است بخشی از هزینه های تحمیل شده به استان در هجوم این آفت باید از طریق منابع استانی پرداخت شود هرچند استانداری و مدیریت بحران استان در زمان بحران امکانات و تجهیزاتی مانند خودرو و نیروی انسانی را در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها برای مقابله گذاشت.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی به جلسه ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای محیط بانان و قرق بانان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای مقابله با این آفت در عرصه های طبیعی و زیست محیطی نیز اشاره کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید