Iranian Agriculture News Agency

توزیع کود مورد نیاز کشاورزان در خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت: برای کشت پاییزه امسال کشاورزان با کمبود کود به ویژه اوره مواجه نیستند و به تدریج این کود در استان توزیع می‌شود.

توزیع کود مورد نیاز کشاورزان در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدرضا اکبری گفت: پس از طرح مباحثی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات سم، کود و بذور کشاورزی برخی کشاورزان برای کشت پاییزه و تامین کود مورد نیاز ابراز نگرانی کردند.

وی بیان کرد: این در حالی است که در مجموع ۱۵ درصد کود مورد نیاز کشاورزان شامل کودهای فسفاته و پتاسه وارداتی بوده و مشمول این گرانی‌ها شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه تامین اوره مورد نیاز کشاورزان هیچ گونه کمبودی وجود ندارد چون تولید داخل بوده و سهمیه به اندازه کافی به استان اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: پیگیری‌های لازم برای رفع گرانی کود و سموم کشاورزی در حال انجام است اما چون تصمیم کشوری است کار چندانی از دست ما ساخته نیست.

اکبری گفت: تا حدودی برای برخی کودها، جایگزین وجود دارد و می‌توان امسال به صورت محلول پاشی از روش‌های جایگرین استفاده کرد تا کشاورز دچار ضرر و زیان نشود.

وی افزود: همچنین می‌شود از کودهای مرغی برای تامین فسفر و پتاس استفاده کرد البته این نوع کودها کم‌تاثیر بوده و زودبازده نیستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سهمیه کود پتاسه استان سالانه سه هزار تن، فسفاته چهار هزار تن و اوره ۱۸ هزار تن است که تاکنون به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی گفت: کشاورزان استان با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند که با هماهنگی بانک‌های استان تسهیلات ارزان قیمت در اختیار برخی از آنان قرار می‌گیرد.

وی از طراحی کشاورز کارت توسط بانک کشاورزی در کشور خبر داد و افزود: این کارت‌ها به مرور شارژ می‌شود و کشاورز همه هزینه‌های کشاورزی خود را از طریق این کارت پرداخت خواهد کرد.

اکبری گفت: کشاورزان و دامداران بعد از فروش محصول تولیدی، بخشی از وجوه حاصل از فروش محصولات خود را برای تسویه حساب اختصاص خواهند داد.

وی تصریح کرد: اراضی کشاورزی استان پهنه‌بندی شده و شناسنامه کشاورزان در حال تهیه است لذا کشاورز کارت در اختیار آن دسته از افرادی قرار می گیرد که زمین فعال دارند.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌گذاری محصولات را نیز در دستور کار دارد که با صدور کشاورز کارت، قیمت محصول متناسب با افزایش سایر اقلام و کالای مربوط به بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از سموم کشاورزی به عنوان شاه کلید تغذیه نام برد و گفت: در سال‌های اخیر با عملیات به‌زراعی در استان مصرف سموم شیمیایی خیلی پایین آمده است.

وی ادامه داد: همچنین از مواد جایگزین سموم شیمیایی از جمله برای پسیل پسته ترکیب سرکه سفید و مایع دستشویی استفاده می‌شود چراکه تولید محصول سالم در اولویت کاری قرار گرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید