Iranian Agriculture News Agency

برنامه‌ریزی تعاون روستایی برای خرید زرشک

مدیر تعاون روستایی استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر برای دو موضوع زرشک موجود در انبارها و زرشک تازه امسال در حال برنامه‌ریزی هستیم که بیشترین پیگیری برای زرشک تازه است تا محصول به موقع از کشاورزان خریداری شود و با مشکلاتی مانند اکنون مواجه نشویم.

برنامه‌ریزی تعاون روستایی برای خرید زرشک

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، وحید ضیائیان احمدی گفت: اگر بتوان بازار زرشک تازه را امسال در استان مدیریت کنیم خود به خود زرشک موجودی هم در بازار عرضه خواهد شد.

وی بیان کرد: امسال پنج تشکل در شهرستان‌های درمیان، زیرکوه، قاینات، بیرجند و تا حدودی سربیشه تشکیل شده است که یکسری سخت افزارهای مورد نیاز مانند دستگاه‌های دان کردن، خشک کننده، بسته‌بندی و وکیوم برای ماندگاری زرشک تهیه شود و در اختیار این تشکل‌ها قرار گیرد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: به محض برداشت زرشک تازه، محصول با کیفیت امسال به سه شکل دانه‌بندی شده وکیوم، خوله (خوشه) و شاخه در کارتن‌های یک تا دو کیلویی بسته‌بندی و در بازار کشور توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه کلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و یزد هدف توزیع ما است تصریح کرد: در تهران پنج غرفه در میادین میوه و تره بار پیش‌بینی و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

ضیائیان احمدی ادامه داد: همچنین در مشهد از تعاون روستایی غرفه در اختیار ما قرار گرفته است و در یزد، شیراز و اصفهان نیز از طریق میادین میوه و تره بار هماهنگی لازم انجام شده تا زرشک به صورت عمده توزیع شود.

وی تاکید کرد: با یکسری کارخانه‌های فراوری بزرگ کشور همچنین کارخانه‌های نوشابه سازی در حال رایزینی هستیم تا زرشک تازه در اختیارشان قرار گیرد و یک خط تولید به این محصول اختصاص یابد.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: بسته‌بندی‌های ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرمی توسط تشکل‌های استان تهیه شده و حدود ۵۰ نمونه بسته‌بندی در اختیار داریم که در روزهای آینده با فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای کشور مذاکره می‌کنیم تا سفارش بگیریم.

وی افزود: در صورت موافقت فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ کشور، فقط از زرشک‌کاران حتی خرده مالک‌ها محصول را خریداری خواهیم کرد و در قالب بسته‌بندی در سراسر کشور توزیع خواهد شد.

ضیائیان احمدی گفت: براساس هماهنگی و مکاتبه‌ای که از طریق تعاون روستایی و جهاد کشاورزی با تمامی استان‌ها انجام شد، اعلام آمادگی کردیم محصول زرشک را به صورت مستقیم در اختیارشان قرار دهیم.

وی اظهار کرد: با همکاری وزارت امور خارجه محصول زرشک به تمامی سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف معرفی شد که امید است در زمینه توسعه صادرات نیز موثر واقع شود.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه پارسال ۵۰۰ تن زرشک تازه از کشاورزان استان خرید توافقی شد تصریح کرد: ما هم مانند سایر زرشک‌کاران استان این محصول را نتوانسته‌ایم وارد بازار کنیم اما تمام تلاش خود را برای عرضه آن به بازار داریم.

وی افزود: از کشاورزان و زرشک‌کاران استان درخواست داریم محصول خود را با هر بهایی به فروش نرسانند چرا که با کنترل کردن عرضه می‌توان قیمت را کنترل کرد لذا با قیمت ناچیز محصول خود را در اختیار دلالان قرار ندهند و احساسی عمل نکنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید