Iranian Agriculture News Agency

سیرنزولی میانگین درصد سن زدگی محموله های گندم تحویلی به سیلوهای استان طی سال‌های اخیر

مدیر حفظ نباتات سازمان از سیر نزولی میانگین درصد سن زدگی محموله های گندم تحویلی به سیلوهای استان طی سالهای اخیرخبر داد.

سیرنزولی میانگین درصد سن زدگی محموله های گندم تحویلی به سیلوهای استان طی سال‌های اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی یوسفی با بیان اینکه آفت سن به‌صورت عمده به محصول گندم  و جو خسارت وارد می‌کند، گفت: سن از آفات کلیدی مزارع گندم در استان است که در 6 شهرستان قاین، زیرکوه، سربیشه، نهبندان، خوسف و طبس با آن درگیر هستیم و با توجه به اینکه گندم قوت غالب مردم و از محصولات استراتژیک کشور است هرساله با پایش مزارع غلات و انجام به موقع عملیات اجرایی مبارزه، اقدامات لازم انجام پذیرفته است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی افزود: در سال 99،  543  هکتار مبارزه با سن غلات انجام شد که عمده این مبارزه در شهرستان‌های  سربیشه و طبس بوده است.

وی با بیان کرد: ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان محترم، بازدید های روزانه فنی، کشیک نوروزی کارشناسان شبکه های مراقبت و پیش آگاهی،  رصد دقیق و مبارزه به موقع با آفت و شرایط آب و هوایی حاکم در موفقیت به‌دست‌آمده مؤثر بوده است، میزان میانگین درصد سن زدگی محموله های تحویلی به سیلوهای استان در سال جاری  را  0.05  درصد شده است.

 یوسفی افزود: این میزان در مقایسه با چند سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است، بطوریکه میانگین درصد سن زدگی در سال 94، 1.4 درصد بوده و از سال 94 تا کنون به 0.05 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که میانگین درصد سن زدگی قابل قبول بر اساس دستورالعملهای موجود تا 2 درصد است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی ادامه داد: لذا این امر منجر به افزایش کیفیت گندم تولیدی در استان شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید