Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان طبس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام اینکه سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان 1213 هکتار شامل 873 هکتار بارده و 340 هکتار نهال است، گفت: پیش بینی می شود از سطح بارده حدود 4015 تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود که باوجود خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش وعارضه خشکیدگی در ارقام تر بویژه مضافتی و کبکاب عملکرد 4600 کیلو گرم در هکتار حاصل شده است.

آغاز برداشت خرما از نخلستان‌های شهرستان طبس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، داود بخشایی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده درسنوات گذشته بویژه توزیع نهال کشت بافت و پاجوش ارقام مرغوب و تجاری و فعال سازی بخش خصوصی بیش از 75 درصد از نخیلات شهرستان اصلاح گردیده است.

وی ادامه داد:  تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان  1400  نفر و ارقام عمده خرمای  اصلاح شده کبکاب ، زاهدی و مضافتی است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس از توزیع بیش از 300 اصله نهال کشت بافت  یارانه دار ارقام، زاهدی و ربی، و 3000 اصله پاجوش خرما عمدتا ارقام مضافتی و کبکاب و زاهدی از طریق فعال سازی بخش خصوصی در سال  زراعی جاری خبر داد و گفت: از محل طرح خرید خدمات گیاهپزشکی در بخش زراعی و باغی 1 نفر ناظر بکار گیری که سطح 40 هکتار از نخلستانهای  شهرستان  تحت پوشش قرار گرفته و بیش از 200 برگ اطلاعیه آموزشی بین بهره برداران توزیع شده است.

وی  عمده مشکلات پیش روی نخلستان‌های شهرستان را کمبود نیروی کار ماهر در هرس و تربیت درختان، سیستم آبیاری غرقابی، عدم توجه به امر تغذیه اصولی باغات و  ظهور و بروز آفاتی همچون سوسک کرگدنی، شپشک و کرم های گرده خوار و میوه خوار ، خشکیدگی خوشه خرما و در سنوات اخیر نیز عارضه شکستگی برگ خرما عنوان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس اظهار کرد: در همین زمینه نیز طرح تحقیقاتی با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در دست اقدام است.

شایان ذکر است شهرستان طبس مقام  اول سطح زیر کشت و تولید خرما ی استان را به خود اختصاص داده است  ومحصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید