Iranian Agriculture News Agency

استانداردسازی ۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در آیین رونمایی از محصول سالم استان گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری ۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی استانداردسازی می شوند.

استانداردسازی ۱۰ محصول کشاورزی خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی  اظهار کرد: استاندارد تشویقی از سال ۱۳۹۷ به استان ها ابلاغ شد و در نخستین سال ابلاغ این طرح در خراسان جنوبی یک محصول استانداردسازی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در دومین سال اجرای این طرح تعداد این محصولات به چهار محصول رسید که قرار است تا این عدد در سومین سال اجرای آن به ۱۰ محصول برسد.

قوسی با اشاره به اینکه اعطای این نشان به دلیل پایین بودن حدمجاز آلاینده ها در محصولات سالم است، ادامه داد: در سال ۹۹ نیز این طرح برای ۱۰محصول (زعفران شهرستان بیرجند، انار شهرستان فردوس، سبزیجات برگی شهرستان طبس، زرشک درمیان، زیتون نهبندان، توت زیرکوه، پسته سرایان، کنجد سربیشه، عناب خوسف و پسته شهرستان بشرویه) نیز برنامه ریزی شده است و فعالیت‌های آموزشی ترویجی آن ویژه زنان روستایی گروه هدف در حال اجرا است.

 وی بیان کرد: همه مراحل تولید محصول از مزرعه تا سفره در تولید محصولات گواهی شده و ارگانیک قابل رصد هستند و مصرف‌کننده با آگاهی کامل و اطمینان از سالم بودن آن، فرآورده را مصرف می‌کند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۸۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در سطح استان،گفت: هدف ما در مجموعه جهادکشاورزی تامین امنیت غذایی از لحاظ کمی و کیفی است و تعهد ما تولید محصول سالم برای ایجاد سلامت جامعه است.

 قوسی اظهارکرد: هدف از اجرای طرح استقرار استانداردهای ملی حد بیشینه آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی، آموزش و فرهنگ سازی در راستای تولید و مصرف محصولات کشاورزی گواهی شده و استاندارد، مدیریت منابع آب و خاک و کمک به پایداری منابع، ترویج روش‌ها و فنون جدید کشاورزی، فراهم کردن زمینه ایجاد توسعه کسب و کار برای خانوارهای روستایی با تولید محصولات گواهی شده است.

 بر اساس موافقت‌نامه بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی، موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، طرح «استقرار استانداردهای ملی حد بیشینه آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی ویژه مزارع زنان روستایی» را در استان‌ها اجرا می‌کند؛ هدف کلی این طرح فراهم کردن زمینه ایجاد و توسعه کسب و کار برای خانوارهای روستایی و عشایری است.

جامعه هدف این طرح اعضای صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی، تسهیل‌گران و زنان کارآفرین بوده و دوره‌های آموزشی با موضوع مدیریت مزرعه، تغذیه گیاهی، مبارزه با آفات و بیماری‌های محصولات کشاورزی برای مخاطبان طرح در دستور کار ترویج است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید