Iranian Agriculture News Agency

تشکیل ستاد گرده افشانی برای احیای باغات و صنعت زنبورداری در خراسان جنوبی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، برنامه ریزی های لازم در رابطه با پیشبرد، توسعه و استفاده بهینه از صنعت زنبورداری را یکی از اهداف تشکیل ستاد گرده افشانی برشمرد و گفت: فراهم آوردن تسهیلات به منظور حمایت از زنبورداران و کشاورزان در جهت افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و فرآورده های زنبور عسل یکی دیگر از اولویتهای تشکیل این ستاد بوده است.

تشکیل ستاد گرده افشانی برای احیای باغات و صنعت زنبورداری در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: فراهم نمودن امکانات لازم در جهت ترویج و توسعه گرده افشانی و استفاده به موقع از امکانات، قابلیت ها و توانائیهای مرتبط و موجود از دیگر اهداف این ستاد است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بالغ بر700 زنبورستان موجود است، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه زنبورداران برای کوچ داخل استانی، زنبورهای خود را به شهرستانهای زیرکوه و درمیان به منظور استفاده از گل زرشک برده و در خردادماه شهرستان خوسف و بیرجند به منظور استفاده از گل عناب می برند.

وی ادامه داد: زنبورداران برای کوچ زمستان استانهای هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و برای تابستان استانهای گلستان، خراسان رضوی و خراسان شمالی را انتخاب می کنند.

وی عدم آگاهی کشاورزان و باغداران از مزایای گرده افشانی را بسیار ناخوشایند خواند و بیان کرد: کشاورزان و باغداران از حضور زنبورداران در کنار مزارع و باغات ممانعت می‌کنند، چرا که تصور اشتباه باغداران بخصوص زرشک کاران مبنی بر انتقال آفات و بیماری و بویژه زنگ زرشک توسط زنبور عسل است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مدیریتهای زراعت و باغبانی برنامه های رادیویی و تلوزیونی با عناوین گرده افشانی و مزایای آن برگزارخواهند کرد، نشریح کرد: مدیریت حفظ نباتات سازمان باید نظرعلمی را در ارتباط با امکان و یا عدم امکان انتقال بیماری و آفات توسط زنبور عسل مشخص نموده و به کلیه مراکز خدمات سطح استان اعلام کند.

غلامرضا قوسی گفت: کشاورزان تلاش کنند کندوهای زنبور عسل را در باغات آلوده قرار ندهند چرا که امکان و احتمال انتقال بیماری به زنبور عسل وجود دارد و می‌تواند مشکل ساز شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید