Iranian Agriculture News Agency

کنترل بیماری‌های گیاهی، تنها با نظریه کارشناسان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه با اشاره به بیماری گیاهی لکه برگی باکتریای زرشک، گفت: هرس و سوازندن شاخه‌های آلوده، جمع‌آوری و سوزاندن برگ‌های آلوده، استفاده از آبیاری قطره‌ای و حفاظت گیاه در برابر سرمازدگی زمستانه از جمله راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری است.

کنترل بیماری‌های گیاهی، تنها با نظریه کارشناسان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مریم جوادی بایگی اظهار کرد: علائم ابتدایی بیماری گیاهی لکه برگی باکتریای زرشک روی برگ‌ها شامل؛ ایجاد لکه‌های کوچک، نامنظم، سبز تیره و آبسوخته است.

وی افزود: در بعضی مواقع هاله رنگ پریده و باریکی نیز در اطراف لکه‌ها شکل می‌گیرد و با گسترش روند بیماری این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای و بنفش تغییر رنگ می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سربیشه بیان کرد: برگ‌های آلوده قبل از رشد کامل از بوته می‌ریزند و آلودگی شاخه‌های باریک آسیب دیده باعث سوختگی جوانه‌های برگی می‌شود.

جوادی بایگی ادامه داد: عامل بیماری گیاهی لکه برگی باکتریای زرشک به برگ بوته‌های زرشک حمله می‌کند و بهترین شرایط برای توسعه این باکتری شرایط خنک و مرطوب در فصل بهار است.

وی با بیان اینکه عامل بیماری گیاهی لکه برگی باکتریای زرشک، Pseudomonas berberidis است، تصریح کرد: شرایط آب و هوایی مرطوب و محدوده دمای ٢١ الی ٢۵ درجه سانتی گراد تاثیر زیادی در رشد عامل بیماری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی سربیشه اظهار کرد: زمستان گذرانی عامل بیماری در بین جوانه‌های برگی صورت می‌گیرد و باکتری عامل بیماری به وسیله آبیاری، باد، حیوانات و ادوات کشاورزی منتقل می‌شود.

جوادی بایگی با اشاره به راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری، گفت: هرس و سوازندن شاخه‌های آلوده، جمع‌آوری و سوزاندن برگ‌های آلوده، استفاده از آبیاری قطره‌ای و حفاظت گیاه در برابر سرمازدگی زمستانه از جمله این راه‌ها است.

وی با اشاره به مبارزه شیمیایی با این بیماری، یادآور شد: کنترل شیمیایی بیماری باید با مشورت و راهنمایی کارشناسان حفظ نباتات و یا کلینیک‌های گیاهپزشکی برای تشخیص بهترین زمان سمپاشی و انتخاب سم مناسب انجام پذیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید