Iranian Agriculture News Agency

صادرات غنچه گل محمدی به هندوستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از پیش‌بینی برداشت ۳۶۵ تن گل محمدی از باغ‌های خراسان‌جنوبی در سال جاری خبر داد و گفت: برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی آغاز شده است.

 صادرات غنچه گل محمدی به هندوستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدرضا اکبری افزود: سطح زیر کشت گل محمدی در استان خراسان‌جنوبی 260.7 هکتار است، که از این میزان 155.5 هکتار بارور و مابقی غیربارور است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که برداشت گل محمدی تا اواخر اردیبهشت‌ماه در خراسان جنوبی ادامه دارد، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود ۳۶۵ تن گل محمدی از باغ‌های استان برداشت شود.

اکبری عنوان کرد: گل محمدی با توجه به شرایطی که در خراسان‌جنوبی حاکم است یکی از گیاهان بسیار مقاوم به تنش‌های محیطی است و این استان ظرفیت فوق‌العاده‌ای در  تولید گل محمدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز آبی بسیار کم، قابلیت کشت دیم، سازگار به شرایط آب و هوایی منطقه و مقاومت به تنش‌های محیطی موجود، قابلیت نگهداری پس از برداشت و قابلیت کشت در زمین‌های فقیر و سنگلاخی از مزایای کشت گل محمدی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان‌جنوبی به شهرستان سربیشه اختصاص دارد.

اکبری افزود: گل محمدی برداشت شده در خراسان‌جنوبی به‌روش‌های صنعتی و سنتی گلاب‌گیری می‌شود و علاوه بر مصرف در داخل استان به استان‌های همجوار نیز ارسال می‌شود.

وی از افزایش ۳۰ درصدی سطح زیرکشت گل محمدی در سال جاری خبر داد و گفت: تعداد بهره‌برداران گل محمدی در استان ۳۱۰ نفر هستند و در استان هفت واحد فرآوری داریم که ۵۰ درصد گل تولیدی استان را فرآوری می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: علاوه بر بحث‌های اسانس‌‌گیری و فرآوری غنچه از این گل، برای تغذیه زنبورهای عسل، تولید مربا و گلاب نیز استفاده می‌شود.

اکبری اظهار کرد: ۵۰ درصد دیگر گل محمدی تولیدی به خارج از استان صادر و غنچه این گل نیز از طریق یک شرکت خریداری و به هندوستان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید