Iranian Agriculture News Agency

حشره‌ای به نام کرم برگخوار در مراتع خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پس از بارندگی‌های مطلوب در سال جاری، به موجب بالا رفتن سطح رطوبت میزان برخی حشرات مانند ملخ کوهان‌دار و کرم برگخوار در مراتع استان افزایش یافته است.

حشره‌ای به نام کرم برگخوار در مراتع خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی، با تاکید بر اینکه خطر ملخ کوهان‌دار کمتر از ملخ صحرایی است، افزود: 2500 هکتار از تاغرارهای استان درگیر آفت ملخ کوهان‌دار شده است.

وی با بیان اینکه هر نوع حشره‌ای که در طبیعت از میزان طبیعی خود خارج شود، تبدیل به آفت خواهد شد، افزود: این نوع ملخ سال‌های گذشته نیز در مراتع و تاغرارهای استان وجود داشت، اما طی دو سال اخیر به دلیل افزایش میزان بارندگی‌ها و افزایش سطح رطوبت خاک افزایش بیشتری پیدا کرده و تبدیل به آفت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به کانون 100 هکتاری این آفت که در شهرستان سرایان است، گفت: هم‌اکنون با هزینه‌ای حدود 20 میلیون تومان، مبارزه با این آفت در این کانون آغاز شده است.

نصرآبادی، نیاز اعتباری برای حجم بیشتری از سم‌پاشی و کنترل را حدود 150 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: این نوع ملخ تنها از تاغزارها استفاده می‌کند و وارد مزارع نمی‌شود، اما نگرانی مضاعفی را در کشاورزان شاهدیم در حالی که کارشناسان ما معتقدند جای نگرانی برای مزارع وجود ندارد.

وی همچنین از رشد نوعی حشره به نام کرم برگخوار در مراتع خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: این حشره نیز به دلیل افزایش رطوبت شروع به تخم‌ریزی کرده و میزان آن از حد معمول خارج شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: حدود شش هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های منطقه پلوند، تجه و چاه نو در شهرستان فردوس، درگیر این آفت شده است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه گزارش‌هایی از وجود این آفت در دیگر شهرستان‌های استان از جمله بشرویه و خوسف نیز وجود داشته است، گفت: این حشره پس از دو هفته به نوعی پروانه تبدیل می‌شود که برای محیط زیست، منابع طبیعی و جنگل‌ها مفید است.

وی ادامه داد: مشکل این است که در حال حاضر این حشره در منطقه‌ای رشد کرده که از نهال‌های کوچک تغذیه می‌کند و به این ترتیب میزان آسیب قبل از شاپرک شدنشان افزایش می‌یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: مرتعداران نیز از وجود این حشره نگرانند؛ چرا که این حشره از برگ‌های گیاهان مرتعی تغذیه می‌کند.

نصرآبادی تصریح کرد: کارشناسان ما به کمک مسئولان محیط زیست درصددند تا راه‌حلی برای کاهش میزان خسارت این آفت بیابند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان برای حذف این آفت از سم استفاده کرد، افزود: مشکلات محیط زیستی بسیاری در صورت استفاده از سم ایجاد خواهد شد چراکه پرندگان حشرات سمی را می‌خورند و می‌میرند و از طرفی دام‌ها از مرتع تغذیه می‌کنند و نمی‌توان حجمی مانند دو هزار هکتار را برای سم‌پاشی، قرنطینه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به نگرانی سازمان جنگلها و محیط زیست از صدمه به نهال‌های کوچکی که با هدف جلوگیری از بیابانزایی و کاهش گرد و غبار کاشته شده، اظهار کرد: با سازمان محیط زیست هم‌اندیشی خواهیم داشت تا بهترین شیوه را برای مهار این آفت اجرایی کنیم.

 نصرآبادی تصریح کرد: مسئولان سازمان محیط زیست معتقدند در این مناطق خرگوش و پرنده‌های خاصی زندگی می‌کنند که در صورت استفاده از سم، احتمال مسموم شدنشان زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: البته نجات نهال‌های کوچک نیز دغدغه‌ای مهم برای منابع طبیعی و سازمان محیط زیست است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید