Iranian Agriculture News Agency

نخستین ریزش ملخ‌ در جنوب استان خراسان جنوبی

رییس سازمان با اعلام اینکه امسال هجوم ملخ‌ها نسبت به سال گذشته، افزایش چند برابری داشته است، گفت: سال گذشته هجوم ملخ‌ها فقط در نهبندان گزارش شد اما امسال شهرستان‌های مرزی زیرکوه، سربیشه و درمیان هم به این آفت آلوده شدند.

نخستین ریزش ملخ‌ در جنوب استان خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی افزود: نخستین ریزش ملخ صحرایی مهاجر را در یک هفته گذشته در شهرستان نهبندان شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: ملخ صحرایی در این مناطق به رنگ زرد لیمویی در حال جفت‌گیری و تخم‌ریزی است و از چهارم اردیبهشت مبارزه با این آفت به وسیله دستگاه‌های «یو ال وی» پاش آغاز شد و تاکنون بیش از یک ‌هزار ۳۰۰ تا یک ‌هزار و ۵۰۰ هکتار سم‌پاشی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ هزار هکتار در نهبندان، ۵۰ هکتار در سربیشه و ۱۰ هکتار در زیرکوه آلوده شده است افزود: البته براساس آخرین پیش‌بینی‌ها در ۲۵ کانون حدود ۴۰ هزار هکتار از مراتع و مزارع استان به این آفت آلوده شده است که این آمار به دلیل هجوم گسترده و طغیانگر به صورت روزانه در حال تغییر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر مراتع سبز، رطوبت کافی در حاشیه رودخانه‌های قدیمی، مسیل‌ها و دشت‌های دارای خاک نرم، وجود دارد که محیط مناسبی برای تخم ریزی آفت است.

وی با اشاره به رصد و پایش روزانه مناطق مختلف استان به خصوص شهرستان‌های مرزی گفت: در حال حاضر مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان به آفت ملخ صحرایی آلوده است و چون خراسان جنوبی با این مناطق هم مرز است احتمال ریزش این آفت به استان از این مناطق زیاد است، البته احتمال ورود ملخ‌ها از کشور افغانستان هم وجود دارد.

قوسی با بیان اینکه ملخ صحرایی قدرت پرواز روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارد افزود: این آفت هنوز در مرحله تخم‌ریزی و جفت‌گیری هستند و ظرف ۲۰ تا ۲۵ روز بعد پوره‌های ملخ نمایان شده و البته این ملخ‌ها پنج نسل دارند که قدرت تخریب نسل چهارم و پنجم آن بسیار بالا خواهد بود.

وی عنوان کرد: این ملخ‌ها تاکنون بیشتر به مراتع استان خسارت وارد کرده‌اند، البته در نهبندان هجوم آنان به مزارع دیم هم مشاهده شده است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز در منطقه نهبندان درگیر آفت ملخ صحرایی بودیم، اضافه کرد: پیش‌بینی هجوم و بازگشت دوباره آنان را در سال جاری داشتیم و از چند ماه گذشته نسبت به تهیه سموم و دستگاه‌های سم پاش برای مبارزه اقدام کردیم.

قوسی گفت: اما امسال هجوم آنان بسیار گسترده‌تر بود و امکانات موجود ما برای مبارزه جوابگو نیست و پیگیر تهیه سم‌پاش و امکانات لازم از وزارتخانه هستیم و در این خصوص معاونت حفظ نباتات وزارتخانه قول تخصیص اعتبار برای خرید امکانات مبارزه ای لازم را داده است.

وی افزود: همچنین از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیر تهیه دستگاه سم‌پاش از استان‌های همجوار از جمله خراسان رضوی و خراسان شمالی هستیم که کمتر درگیر آفت هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: در ستاد مدیریت بحران ملخ صحرایی هم مقرر شد که جهاد کشاورزی نسبت به تهیه سموم، سم پاش و امکانات لازم اقدام کند و برای مبارزه ضربتی از امکانات و ظرفیت دستگاه‌های متولی، نیروی‌های بسیجی، جهادی و مردمی و نیروی‌های نظامی و انتظامی استفاده شود.

تاکنون حدود ۴۰ هزار هکتار از مراتع خراسان جنوبی در دام ملخ صحرایی افتاده و به صورت روزانه و گاهی ساعتی این سطح در حال افزایش است، به طوری که در شهرستان نهبندان سطح آلودگی در یک روز از ۱۷ هزار هکتار به ۳۲ هزار هکتار افزایش یافت.

در نهبندان هجوم ملخ‌ها به مزارع دیم گزارش شده و احتمال ورود آنان به سایر باغات و مزارع این شهرستان بسیار بالا است.

ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان روز پنجشنبه یازدهم اردیبهشت به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تشکیل جلسه داد.

معاون استاندار در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی و نیروهای ارتش، بسیج و نیروی انتظامی را برای مقابله با آفت ملخ صحرایی فراخواند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید