Iranian Agriculture News Agency

صرفه‌جویی ۲۱ میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۴۳۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا و سبب صرفه‌جویی حدود ۲۱ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی شد، گفت: از آغاز سال زراعی جاری (مهرماه) چهار هزار و ۷۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

صرفه‌جویی ۲۱ میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی افزود: در حال حاضر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح هشت هزار و ۷۳۰ هکتار از اراضی کشاورزی در دست اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: شهرستان‌های زیرکوه با ۸۰۰ هکتار، قاین با ۷۳۰ هکتار و سربیشه با ۵۰۰ هکتار بیشترین طرح اجرا شده در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: سال گذشته برای اجرای سیستم‌های آبیاری نوین ۶۲ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲ برابر افزایش یافته بود.

غلامی تصریح کرد: امسال به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به ازای هر هکتار آبیاری کم‌فشار هفت میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار است عنوان کرد: اگر اجرای این امر امکان‌پذیر نباشد می‌توان آبیاری کم فشار را اجرا کرد.

وی یادآور شد: به ازای اجرای هر هکتار سامانه آبیاری تحت فشار چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب و آبیاری کم فشار ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می‌شود.

غلامی گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی، کاهش مصرف انرژی و افزایش راندمان آبیاری می‌شود.

وی خرده مالکی را یکی از موانع اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در استان دانست و افزود: با تجمیع اراضی می‌توان این مشکل را حل کرد چراکه با این اقدام هزینه اجرای سیستم‌های نوین آبیاری تا ۸۵ درصد کاهش می‌یابد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به وجود ۱۴۱ هزار هکتار اراضی آبی در سطح استان اظهار داشت: در مجموع تاکنون ۲۵ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ درصد اراضی مستعد استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است ادامه داد: از مجموع طرح‌های اجرا شده ۱۸ هزار هکتار مربوط به سه سال اخیر بوده است.

گفتنی است، سند سازگاری با کم آبی با تصویب شورای عالی آب در خراسان جوبی به عنوان استان پایلوت کشور در دست اجرا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید