Iranian Agriculture News Agency

افزایش بالغ بر 3 هکتار در هرسال به کشت گلخانه ای خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاسیس اولین گلخانه در استان را مربوط به سال 78 دانست که اکنون پس از 20 سال کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی به 72 هکتار رسیده و سالانه 3.5 هکتار به کشت گلخانه‌ای در استان افزوده شده است.

افزایش بالغ بر 3 هکتار در هرسال به کشت گلخانه ای خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با اشاره به تفاهم نامه 700 هکتاری مبنی بر احداث کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی گفت: سال گذشته تفاهم نامه‌ای بین استانداری و شرکت شهرک‌های صنعتی منعقد شد که بر این اساس مقرر شد 700 هکتار بر کشت گلخانه‌ها در استان افزوده و برای این طرح 19 میلیارد تومان اعتبار و تولید 280  هزار تن محصول گلخانه‌ای در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در طرح نهضت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی به منظور افزایش بهره‌وری، ارتقا و جهش تولید تفاهم نامه خوبی منعقد شد و این نهضت جهش 10 برابری در میزان سطح و جهش 25 برابری در تولید محصولات گلخانه‌ای را در پی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه محصولات گلخانه‌ای ظرفیت ارز آوری و اشتغال خوبی دارد اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای ظرفیت تولید 12 برابری نسبت به فضای آزاد دارد و مهمترین امر صرفه جویی در مصرف آب با توجه به شرایط اقلیم خراسان جنوبی از دیگر فواید توسعه کشت گلخانه‌ای است. 

قوسی افزود: این طرح از همان ابتدا که آغاز شد در بحث واگذاری زمین از 700 هکتار 640 هکتار در شهرستان‌های استان شناسایی، مکان یابی شده و 600 هکتار جوار تاسیس آن صادر شده و علاوه بر این کارهای مطالعاتی 154 هکتار توسط شرکت شهرک‌های صنعتی در حال انجام است. 

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 215 هکتار تا امروز از طریق کمیسیون ماده دو که واگذاری زمین به شرکت شهرک‌ها است انجام و 270 هکتار مجوز تامین آب از طریق شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی محقق شده است گفت: در حال حاضر در بخش اعتبارات مالی مشکل نداریم چرا که 30 درصد از 190 میلیار د تومان در تعهد استان است و 6 میلیارد و 800 میلیون تومان تا کنون تامین شده و 12 میلیارد و 700 میلیون تومان از محل تبصره 19 است مابقی در تعهد شرکت شهرک‌ها است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: شرکت شهرک‌ها 154 هکتار را در دست مطالعه دارد و بعد از آن باید زیرساختها را انجام دهد و بعد از تامین زیرساختها واگذاری زمین به افراد متقاضی است تا تسهیلات ارزان قیمت پرداخت شود و امسال در تامین تسهیلات ارزان قیمت که از محل تبصره الف بند 18 بود مشکلی نداریم. 

قوسی با بیان اینکه تسهیلات 7 درصد و بازپرداخت 5 ساله است افزود: ردیف اعتباری ادامه دار است و به تناسب جذب تخصیص می یابد و در این نهضت بزرگ علاوه بر جهاد کشاورزی سازمان آب منطقه‌ای، منابع طبیعی، امور اراضی، محیط زیست، بانک کشاورزی و شرکت شهرک‌ها دخیل‌اند که همه باید دست در دست هم دهیم تا هر چه زودتر این نهضت و جهش رقم خورد تا شاهد افزایش تولیدات محصولات گلخانه‌ای در استان باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید