Iranian Agriculture News Agency

ملخ‌های بومی در مراتع سربیشه خراسان جنوبی

مدیر حفظ نباتات سازمان گفت: ملخ‌های مشاهده شده در مراتع شهرستان سربیشه از نوع صحرایی نیستند بلکه آفت مراکشی و بومی منطقه هستند که هر سال با رطوبت هوا خود را نمایان می‌کنند.

ملخ‌های بومی در مراتع سربیشه خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی، مهدی یوسفی افزود: امسال تاکنون موردی از هجوم ملخ‌های مهاجم و صحرایی به استان مشاهده نشده است.

وی بیان کرد: ملخ‌هایی که در منطق مرزی ماهیرود و درح سربیشه مشاهده شده، آفتی بومی و مراکشی است که هر سال در منطقه خود را نمایان می‌کنند منتها در سال‌هایی که میزان بارندگی افزایش می‌یابد چون این نوع آفت داخل زمین تخم‌ریزی می‌کند رطوبت سبب خروج ملخ‌ها و حضور آنها در مراتع و مزارع می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: این نوع ملخ‌ها تاکنون هیچگونه خسارتی به مزارع و باغات شهرستان وارد نکرده است.

وی تصریح کرد: اگر ملخ‌ها در حاشیه مزارع رویت شوند با اطلاع‌رسانی به کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی همان منطقه و محل برای از بین بردن آفت، طعمه پاشی و مزارع سم‌پاشی می‌شود و به دامداران و کشاورزان اعلام می‌کنیم تا ۲۰ روز حق چرای منطقه را ندارند.

یوسفی عنوان کرد: همه ساله این نوع آفت در سطح اراضی کشاورزی، باغی و مراتع مشاهده می‌شود که در اسرع وقت با همکاری و مشارکت کشاورزان نسبت برای رفع آنها اقدام می‌شود البته خسارت این نوع آفت با ملخ‌های صحرایی قابل مقایسه نیست و بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به کنترل و پایش ملخ‌های مهاجم صحرایی یادآور شد: کارشناسان جهادکشاورزی در سراسر استان در حالت آماده باش هستند و به کشاورزان و بهره برداران اعلام شده به محض مشاهده کانون‌های آلوده مراتب را به ادارات شهرستان اعلام کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: آفت ملخ صحرایی حالت بین‌المللی دارد لذا از طریق فائو هر سال به کشورهایی که در معرض خطر هستند اطلاع رسانی می‌شود تا برای مقابله با این آفت آمادگی لازم را داشته باشند.

وی افزود: ابتدا و نیمه دوم سال ۹۸ در ارتباط با هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های مختلف از جمله خراسان جنوبی هشدار داده شد لذا با آمادگی کاملی که در استان داشتیم هیچگونه خسارتی به مزارع و اراضی استان وارد نشد.

یوسفی اظهار داشت: پارسال سه کانون ملخ صحرایی در سطح هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان نهبندان شناسایی شد که از منطقه جازموریان کرمان وارد استان شده بودند.

وی ادامه داد: به دلیل آمادگی قبلی و از طرفی همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از قبیل محیط زیست، دامپزشکی، منابع طبیعی و سایر جلوی این آفت گرفته شد و قبل از اینکه خسارتی به منطقه وارد شود آفت مهار شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: امسال نیز ۱۱ شبکه مراقبت و پیش آگاهی در ۱۱ شهرستان در کنار ۱۶ کلینیک گیاه پزشکی کار رصد و پایش این آفت را برعهده دارند.

وی گفت: در مجموع انواع و اقسام ملخ وجود دارد که ملخ صحرایی بیشترین حالت تهاجمی را دارد لذا جلسه ستاد گیاه پزشکی استان با حضور معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل مدیریت بحران و فرمانداران شهرستان برگزار و اهمیت این آفت مشکلات و چالش‌ها اطلاع رسانی شده است.

یوسفی با بیان اینکه مشکل خاصی در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان نداریم یادآور شد: سم مورد نیاز خریداری شده و ۲ دستگاه یو ال وی پاش نیز برای استان تامین شده است.

وی عنوان کرد: از کشاورزان، دامداران و بهره‌برداران بخش کشاورزی در سراسر استان درخواست داریم در صورت مشاهده کانون‌های ملخ موضوع را سریعتر به ادارات شهرستان اعلام کنند تا قبل از وقوع خسارت این آفت مهار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید